النشره گزارش داد، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در بیروت گفت: اتحادیه اروپا امیدوار است که سوریه به مرحله دیگری برای برنامه‌ریزی برای آینده و بازسازی کشور براساس حل و فصل سیاسی منتقل شود.

وی گفت: هنوز زمان آن نرسیده که آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. اوضاع در سوریه هنوز ناآرام است اما ما در کنفرانس بروکسل که ماه آوریل برگزار می‌شود با همکاری جامعه بین‌الملل برای یافتن راه‌حل‌هایی جهت آینده سوریه تلاش خواهیم کرد و این باید به حل سیاسی در ژنو مرتبط باشد.

موگرینی تأکید کرد: ما باید نسبت به این مساله اطمینان حاصل کنیم که هر سوری خارج از وطن خود از حمایت برخودار است و احساس امنیت می‌کند. حل بحران تنها از نظر نظامی نیست بلکه باید شرایط سیاسی را برای حمایت از حقوق و جان شهروندان در خارج از کشور فراهم آورد.

وی تأکید کرد: لبنان و ثبات و وحدت آن برای اروپا بسیار مهم است. در نتیجه باید بگویم که سیاست خویشتن‌داری در لبنان بسیار مهم است.

موگرینی از بازگشت حریری به لبنان و ازسرگیری فعالیتش استقبال کرد و گفت: لبنان دوست نزدیک اتحادیه اروپاست و ما به حمایت از لبنان ادامه خواهیم داد. کنفرانسی نیز برای حمایت از ارتش لبنان وجود دارد.

وی درباره موضوع قدس نیز گفت: موضع ما درباره قدس با لبنان یکی است و ما بر حل بحران و لزوم اینکه قدس باید پایتخت فلسطین و اسرائیل هر دو باشد، تأکید داریم.

موگرینی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار و درباره اوضاع این کشور گفت‌وگو کرد.

وی گفت: ما می‌خواهیم این سفر تأکیدی بر حمایت اتحادیه اروپا از لبنان و ثبات و امنیت آن باشد. گام‌های پی در پی زیادی از پاریس ۴ گرفته تا رم و بروکسل برای اعلام این موضع برداشته شد.

موگرینی از تلاش‌های بری درباره بحران اخیر لبنان و وحدت ملی این کشور قدردانی کرد.

بری نیز موضع اتحادیه اروپا در قبال لبنان و مساله فلسطین را ستود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.