جفری فلتمن، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: اکنون که نزدیک به دو سال از روز اجرای برجام می‌گذرد ما در لحظاتی حساس قرار داریم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۹ بار به شورای امنیت گزارش داده که تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش عمل می‌کند با این حال رئیس‌جمهور آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تصمیم گرفت پایبندی ایران را به کنگره اعلام نکند. این تصمیم عدم قطعیت جدی درباره برجام ایجاد کرده است.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل بار دیگر اطمینان یافته است که آمریکا در نشست اخیر کمیسیون مشترک به همراه دیگر شرکت‌کنندگان پایبندی خود را به تعهداتش مورد تایید قرار داده است.

فلتمن هم‌چنین با اشاره به این‌که نشست شورای امنیت فرصتی مهم برای بررسی اجرای برجام است، گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ اطلاعاتی مبنی بر فروش یا انتقال آیتم‌های مرتبط هسته‌ای به ایران خلاف شروط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به دست نیاورده است.

همچنین ژوان آدامسون، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت درباره برجام اظهار کرد: اکنون که به دومین سالگرد اجرای برجام نزدیک می‌شویم، معتقدم که ما در یک لحظه بحرانی قرار داریم چراکه رئیس‌جمهور ‌آمریکا در ۱۳ اکتبر اعلام کرد که دیگر توافق هسته‌ای را تایید نمی‌کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، آدامسون افزود: من به این تصمیم که به عنوان بخشی از قوانین داخلی آمریکا تصویب شده، احترام می‌گذارم اما این تصمیم یک وضعیت نامعلوم در خصوص ادامه پایبندی آمریکا به برجام ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا به آمریکا اعلام کرده که انتظار دارد تمام طرف‌های توافق به طور کامل و موثر به تعهدات‌شان عمل کنند. این رویکرد تمامی ۲۸ وزیر امور خارجه و سران کشورهای عضو این اتحادیه است.

وی با تاکید بر این‌که برجام یک اولویت استراتژیک کلیدی نه تنها برای امنیت اروپا بلکه برای امنیت منطقه و جهان است، بیان کرد: اکنون که جامعه جهانی با یک تهدید درباره ظرفیت‌های هسته‌ای بدون کنترل (درباره کره شمالی) روبرو است، برجام یک نمونه از حل صلح‌آمیز مسائل درباره منع اشاعه جهانی است. تعداد بی‌شماری از شرکا در سراسر جهان در آفریقا، آسیا، آمریکا لاتین و اقیانوسیه اعلام کرده‌اند که همگی بر این باورند که برجام باید حفظ و به طور کامل اجرا شود.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل تصریح کرد: برجام همان‌گونه که تعیین شده بود، کارساز است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد موظف به راستی‌آزمایی و نظارت تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام، ۹ بار که آخرین آن ۱۳ نوامبر بود، گزارش داده که ایران به تعهداتش به طور کامل عمل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته تا از فعالیت‌هایی که می‌تواند بی‌اعتمادی را تعمیق کند، از جمله آزمایش موشک‌های بالستیک پرهیز کند. وضعیت منطقه شامل ناآرامی‌های کنونی در خاورمیانه و مساله موشک‌های بالستیک باید به عنوان یک اولویت اما خارج از برجام رسیدگی شود. نابود کردن توافقی که کارساز است ما را در موضعی بهتر برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده دیگر قرار نمی‌دهد. اتحادیه اروپا آماده است تا به طور فعال از ابتکار عمل‌ها برای تضمین منطقه‌ای باثبات‌تر، امن‌تر و صلح‌آمیز حمایت کند.

آدامسون در پایان گفت: من از تمام طرف‌های برجام می‌خواهم تا همچنان به طور کامل و با حسن‌نیت به این توافق و به علاوه قطعنامه ۲۲۳۱ در تمام ابعاد آن پایبند باشند. ما باید از این دستاورد که حاصل دیپلماسی چندجانبه بوده، به عنوان یک زیربنا استفاده کنیم و این بهترین کار برای امنیت و ثبات منطقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.