فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه تصریح کرد: ایران تعهدات هسته‌ای در برجام را نقض نکرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هیچ گزارشی درباره نقض هسته‌ای ایران منتشر نکرده است. فرانسه از کار نظارت و راستی‌آزمایی آژانس حمایت کامل می‌کند.

 

وی با بیان اینکه برجام تضمین می‌کند برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف نمی‌شود، گفت: شورای امنیت سال‌ها کار کرد تا یک سیستم امنیتی جمعی ایجاد کند، در قلب این ساختار، عدم اشاعه وجود دارد. معاهده منع اشاعه هسته‌ای مرکز این ساختار است. توافق هسته‌ای با ایران بخشی از این چارچوب و برای تقویت این ساختار است. برجام با تصویب شدن در شورای امنیت، تضمین می‌کند که برنامه هسته ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف نخواهد شد.

 

نماینده فرانسه همچنین با ابراز نگرانی درباره آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران مدعی شد: ایران همچنان موشک بالستیک آزمایش می‌کند و این مایه نگرانی برای کشور فرانسه و کشورهای منطقه است. آزمایش‌های اخیر موشکی ایران و نیز پرتاب‌های فضایی این کشور منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران تعهدات خود در توافق هسته‌ای را نقض نکرده است، افزود: فعالیت‌های موشکی ایران باید متوقف شود اما برجام موضوعی مجزا است و باید به جداگانه به مسائل دیگر پرداخت.

علاوه‌ بر این، سباستیانو کاردی نماینده دائم ایتالیا در سازمان ملل در این نشست گفت: درباره موشک سیمرغ ایران دو نظر وجود دارند. عده ای آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانند و عده‌ای دیگر این‌گونه نمی‌دانند و می‌گویند که در این قطعنامه از ایران خواسته شده که از آزمایش موشک بالستیک خودداری کند ولی ایران از این آزمایش منع نشده است.

نماینده اوروگوئه در سازمان ملل نیز تصریح کرد: برجام نشان داد که با عزم و اراده سیاسی و مذاکره می توان به نتایج مثبت دست یافت. اوروگوئه از اجرای برجام خشنود است. ما از اجرای مسوولیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه راستی‌آزمایی خشنود هستیم.

وی در ادامه به 9 گزارش آژانس در تائید اجرای تعهدات برجامی ایران اشاره کرد.

ولادیمیر سافرانکوف، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با انتقاد از تلاش برخی کشورها برای تضعیف برجام گفت: متاسفانه با وجود جنبه‌های مثبت اجرای برجام، برخی کشورها تلاش کردند پیشرفت را در این توافق جمعی تضعیف کنند.

وی از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا موضوعات منطقه‌ای را با برجام و قطعنامه 2231 تلفیق نکنند.

نماینده روسیه اظهار کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱ فقط از ایران "خواسته شده است" که دست به فعالیتی نزند که به موشک‌های بالستیک مربوط می شود، موشک‌هایی که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای را حمل کنند.

سافرانکوف افزود: مشکلات منطقه‌ای و وضعیت در خاورمیانه چیزی نیست که در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بحث شود. بحث‌ها در این زمینه باید در چارچوب دیگری صورت گیرد.

وی تاکید کرد که موضوع موشک‌های بالستیک ایران نباید در شورای امنیت بررسی شود.

اولوف اسکوگ، نماینده سوئد در سازمان ملل نیز ضمن استقبال از پایبندی ایران به برجام و تاکید بر بهره‌مندی مردم ایران از مزایای اقتصادی برجام، نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: ما از ادامه پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای اش استقبال می‌کنیم، موضوعی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شده است. بسیار اهمیت دارد که ایران به صورت موقت همچنان پروتکل الحاقی را اجرا کند، ما منتظر تصویب سریع پروتکل الحاقی در ایران هستیم.

اسکوگ افزود: ما از پیشنهاد دبیرکل برای افزایش تلاش‌ها به منظور بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران از برجام، استقبال می‌کنیم.

وی هم‌چنین مدعی شد: با وجود این روندهای مثبت، ما درباره گزارش‌های مربوط به اقدام ایران در نقض تحریم تسلیحاتی و نقض منع سفر (مقامات نظامی ایران)، نگران هستیم و نگران آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران هستیم که به اعتقاد ما نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.

نماینده سوئد همچنین بیان کرد: درباره گزارش‌های مربوط به انتقال موشک یا فن‌آوری موشکی ایران، باید بگویم که دبیرخانه مشغول بررسی این گزارشات است. ما انتظار داریم که دبیرخانه شورای امنیت در این‌باره گزارش بدهد.

وی افزود: برجام گامی مهم و نشان‌دهنده پتانسیل‌های گفت‌وگو بود.

نماینده اتیوپی در سازمان ملل نیز در این نشست مدعی شد که موشک‌های ایران، تنش را در منطقه تشدید می‌کند.

همچنین در این نشست، لی‌یو جی ای نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که برجام موجب تقویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه شده است.

وی گفت: از زمان اجرای برجام در دو سال پیش، این اجرا بیش‌تر و بیش‌تر پیشرفت داشته و اثرات مثبتی داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش را تائید کرده است.

فود سک، نماینده سنگال در جلسه شورای امنیت نیز به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی‌اش اشاره کرد و گفت: تصویب برجام از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، به معنی اقدام شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای با ایران بود.

وی تصریح کرد: گزارش دبیرکل درباره اجرای این قطعنامه که امروز آن را بررسی می‌کنیم و چهارمین گزارش در این باره محسوب می‌شود، اقدام به توصیف عرصه‌های هسته‌ای، موشک بالستیک، تسلیحات، ممنوعیت سفر، توقیف دارایی‌ها و تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کند.

نماینده سنگال افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام عمل می‌کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این پایبندی را مورد تائید قرار داده است.

ساشا لورنتی سولیز، نماینده بولیوی در نشست شورای امنیت درباره برجام گفت: بولیوی معتقد است که اجرای برجام بهترین راه برای تضمین ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: ما از اینکه در چهارمین گزارش مربوط به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، از پیشرفت صحبت شده است، خشنودیم. ما دلگرم شدیم که جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام عمل می‌کند.

متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در شورای امنیت در اظهارات خود در نشست شورای امنیت برجام را یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک برشمرد و گفت: ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در چارچوب قطعنامه 2231 یک دستاورد مهم دیگر و به علاوه یک مسوولیت برای همه ما است. ما کماکان متعهد به اجرای کامل این توافق هستیم و از دیگر طرف‌ها نیز همین را می‌خواهیم.

ریکرافت در ادامه با ادعای این‌که ایران قطعات موشکی بالستیک و فن‌آوری موشکی برای حوثی‌ها در یمن منتقل کرده است، گفت: ما در این باره نگران هستیم.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: انتقال این تسلیحان نگران کننده است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. سازمان ملل باید تحقیقاتی  عادلانه در این زمینه انجام دهد و شورای امنیت را ازنتایج آن مطلع کند.

نماینده انگلیس همچنین مدعی شد که ایران با سفرهای سردار قاسم سلیمانی ممنوعیت‌های سفر را نیز نقض کرده است.

متیو ریکرافت در پایان با تاکید بر اینکه لندن متعهد به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، بیان کرد: برجام و اجرای آن در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ عناصر مهم معماری عدم اشاعه جامعه بین‌الملل به شمار می‌آیند و برای حمایت از ثبات منطقه و جهان ضروری هستند. همه ما برای تضمین موفقیت آن مسوول هستیم.

نماینده ژاپن نیز از انتشار چهارمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ استقبال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.