رویترز گزارش داد،  با این حال نظرسنجی‌های نهایی نشان می‌دهد جدایی طلبان و احزاب اتحادطلب شانه به شانه پیش می‌روند و یک اکثریت تاثیرگذار حامی استقلال احتمالا حاصل انتخابات مذکور باشد که ممکن است بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهند و روی سیاست ملی اثر بگذارند.

ماریانو راخوی،  نخست وزیر اسپانیا، انتخابات ۲۱ دسامبر را در اکتبر اعلام و ابراز امیدواری کرد: کاتالونیا تحت نظارت یک دولت اتحادطلب به حالت عادی بازگردد. او دولت پیشین کاتالونیا را به دلیل برگزاری یک رفراندوم ممنوعه و اعلام استقلال اخراج کرد. یک اکثریت جدایی‌طلب جدید موجب می شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران در کاتالونیا بیش از پیش لطمه ببیند.

اقتصاد کاتالونیا به خودی خود بزرگتر از پرتغال است و یکی از عوامل رشد اقتصاد محسوب می‌شود. با این حال رهبران حامی استقلال اخیرا از درخواست‌ها برای جدایی یک جانبه کوتاه آمده بودند. حوزه‌های رای گیری در این منطقه شمال شرقی اسپانیا امروز از هشت صبح به وقت محلی باز می‌شوند و ساعت ۱۷ به وقت محلی به کار خود خاتمه می‌دهند. انتظار می‌رود شمار شرکت کنندگان چشمگیر باشد.

کمپین استقلال کاتالونیا اسپانیا را وارد بدترین بحران سیاسی از زمان فروپاشی حکومت فاشیست و بازگشت دموکراسی در دهه ۷۰ میلادی کرد. همچنین موجب دوقطبی شدن مردم، رکود اقتصاد اسپانیا و خروج سرمایه‌گذاران از کاتالونیا به مناطق دیگر این کشور شد. رای‌گیری امروز در واقع رفراندومی دوفاکتو درباره چگونگی حمایت‌ها از این جنبش استقلال خواهد بود.

انتظار نمی‌رود که هیچ کدام از شش حزب داخل پارلمان کاتالونیا به تنهایی بتوانند ۶۸ کرسی اکثریت را کسب کنند، بنابراین تحلیلگران انتظار دارند دولت کاتالونیا چندین هفته مذاکره پیش‌رو داشته باشد تا ائتلافی باثبات تشکیل دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.