قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارتخانه‌های راه و مسکن با یکدیگر ادغام شدند و متناسب با این موضوع، زیرساخت‌ها و برنامه‌ها در سطوح ملی و محلی این راستا شکل گرفت. این سیاست متاثر از دو راهبرد اصلی مورد تاکید عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ ارتقای "زیست پذیری" ( Livability ) و توسعه نظام "جابجایی" ( Mobility ) پیگیری و به اجرا گذاشته شد.

توجه به ویژگی هایی که شهرها، محله ها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا می کنند و تاثیراتی که از آنها می پذیرند و برآنها می گذارند، فصل مشترک مغفول مانده برنامه های توسعه شهری و برنامه های حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید می کوشد با برنامه ریزی در محورهایی نظیر موارد زیر، یکپارچگی و بهره وری این صنعت را بهبود بخشد.

به مناسبت هفته حمل و نقل، ضمن ارج نهادن به خدمات دست اندرکاران این صنعت زیر ساختی کشور در حوزه های حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی، ضروری است به تغییر رویکردی که نسبت به مقوله حمل و نقل در دولت یازدهم ایجاد و بر همپیوندی میان حمل و نقل و توسعه شهری تاکید شد، نیز اشاره شود.

توسعه کریدورهای حمل و نقل متناسب با سیاست های توسعه ملی در چارچوب اندیشه ایران شهری، تبیین سیاست "معماری راه" برای نخستین بار در کشور و تدوین دستورالعمل اجرایی آن با هدف ارتقای کیفی راه نه بعنوان مسیر اتصال مبداء و مقصد بلکه بعنوان گذرگاهی ایمن، مجهز و امن برای سفری بین دو زیستگاه انسانی از جمله محورهای موضوعی اقدامات بعمل آمده در دولت یازدهم هستند.

هم‌چنین انتشار تجارب بین المللی در اجرای سیاست معماری راه، انتقال ایستگاه های راه آهن به درون شهر به منظور ایجاد هم پیوندی بین نظام حمل نقل درون و برون شهری، مستندسازی میراث ارزشمند راه آهن کشور و تشکیل پرونده ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند و مستندسازی تجارب حفاظت و بهره برداری مجدد از کاروانسراهای ایران با هدف ترویج فرهنگ حفاظت و مرمت آثار ارزشمند راهوندهای معماری ایران نیز از دیگر دستاوردهای این ادغام عنوان می‌شود.

 از سوی دیگر تبیین سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ( TOD)، تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و شورای حمل و نقل و تهیه سند راهنمای اجرای این سیاست نوین، اقدامی است که برای اولین بار در جریان ادغام این دو وزارتخانه صورت گرفت.

گذشته از آن، اعتلای معماری ساختمان های وابسته به نظام حمل و نقل اعم از ایستگاه ها، ترمینال ها و مجموعه های خدماتی وابسته به راه، راه آهن و فرودگاه با تاکید بر حفظ ارزش های بومی، احترام به زمینه در عین بروز خلاقیت و نوآوری و بهره گیری از فن آوری های نوین، رویکردی است که در قالب انسجام دو حوزه حمل و نقل و شهر دنبال می‌شود.

طی سال‌های گذشته همواره رویکرد توسعه صرف و پروژه محوری به جای برنامه‌محوری باعث می‌شد تا  معمولا جاده‌ها و خطوط راه آهن در فواصل دور از شهرها احداث شود.دراین خصوص توسعه حمل و نقل حومه ای بمنظور تسهیل نظام جابجایی شهروندان در قلمرو شهر و سرزمین پیرامون و  حمل و نقل ترکیبی با تاکید بر کاهش استفاده از اتومبیل شخصی، کاهش بار حمل و نقل زمینی و توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد سعید ایزدی ـ معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ـ در این خصوص می‌گوید: انسجام دو حوزه‌ی حمل و نقل و شهر که از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی بنیان گذاشته و متناوبا مورد پیگیری و توسعه قرار گرفت، توانست زمینه ای را برای تعریف مجموعه ای از محورهای موضوعی با هدف توسعه سیاست های حمل و نقل در چارچوب برنامه های توسعه ملی، منطقه ای و شهری فراهم آورد و بدین جهت با افزایش اثرگذاری مطلوب و متقابل این دو حوزه و بهره گیری از ظرفیت های هرکدام، گامی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بردارد.

هم‌چنین محسن پورسیدآقایی ـ مدیرعامل سابق راه آهن ـ معتقد است: مبحث شهرنشینی و مبحث حمل و نقل چه از بعد درون شهری و چه برون‌شهری دو مفهوم به هم پیوسته هستند و نمی‌توان این دو مقوله را از یکدیگر جدا کرد. لذا یکی بودن وزارت راه و شهرسازی در این دوره بهترین فرصت را ایجاد کرد که بحث حمل و نقل و بحث شهرسازی با یکدیگر یکپارچه شود و اتفاقا رویکرد اشتباه گذشته کنار گذاشته شد.

حامد مظاهریان ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ نیز بیان می‌کند: در دوره های قبل که وزارت مسکن و شهرسازی بود حرفهای وزارتخانه فراتر از وزارتخانه نمی رفت؛ زیرا نمی توانست خودش را با مساله حرکت و تعادل سرزمین همسو کند. در حال حاضر که دو حوزه شهر و راه به هم متصل شده یک فرصت استثنایی به وجود آمده است. طی چهار سال اخیر هر موقع از شهر صحبت کردیم به فکر حرکت در سرزمین و ایجاد تعادل هم بودیم. هر موقع هم به راه فکر می کردیم این بحث پیش می آمد که راه باید توجه اصلی خود را برای حل مشکلات شهرها قرار دهد.

مظاهریان با بیان اینکه مخالف تفکیک دو حوزه راه و شهر هستم گفت: در مقطع کنونی، تفکیک به صلاح هیچ یک از این دو بخش نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.