شامیر مقاله نویس روزنامه های روسی از جمله ایزوستیا و کامرسانت امروز در مطلبی فیس بوکی تاکید کرد: چنین وضعیتی در تاریخ سازمان ملل رخ نداده بود. آمریکا به همه کشورهایی که به قطعنامه شورای امنیت در مورد محکومیت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای مثبت دهند تهدید کرد که کمک مالی را قطع می کند.

نویسنده یهودی روسی افزود:به عبارت دیگر آمریکا به کشورهای مخالف به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داده است که اگر از کمک مالی واشنگتن بهره مند می شوند باید سکوت کنند.

وی این رفتار آمریکا را بسیار گستاخانه و انزجارآمیز خواند و افزود: نمی دانم آمریکا چه حرکت دیگری باید بکند تا دیدگاه واقعی تحقیر کننده جهان را نشان دهد.

شامیر پیشتر در مطلب فیس بوکی دیگری اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اشتباه خواند و نوشت: ترامپ با این اقدام در باره قدس در واقع به دروازه خود گل زد.

وی افزود: همه اعضای شورای امنیت به قطعنامه ای رای دادند که مخالف با موضع آمریکا بود. در قطعنامه یادآوری شده بود که موقعیت قدس را نباید بطور یکجانبه تغییر داد 

شامیر یادآورشد: آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد و وتو کرد و نیکی هیلی نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل که به اقدامات ناسنجیده شهرت یافته دیگران را تهدید به انتقام گیری کرد.

وی با بیان اینکه همه به قطعنامه شورای امنیت در باره قدس رای مثبت داده و سیاست های آمریکا در این زمینه را محکوم کرده بودند، افزود: آمریکا نمی تواند علیه همه اقدام کند. این حرکت در شورای امنیت یک بار دیگر نشان داد که برتری یهودی در فلسطین آسیب پذیرترین و پاشنه آشیل سیاست خارجی آمریکا است.

شامیر افزود: حتی کشورهای اروپایی هم به قطعنامه قدس رای داده و با این اقدام مخالفت با ارباب خود را نشان دادند.

دوشنبه شب، نماینده مصر در پیش نویسی از کشورهای جهان خواسته بود درباره قدس بر اساس قطعنامه های پیشین شورای امنیت عمل کنند که این موضوع با وجود رای موافق ۱۴ عضو این شورا با وتوی آمریکا مواجه شد.

ترامپ به تازگی در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم (قدس) را آغاز کند. 

رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.