چاووش‌اوغلو طی سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس تاکید کرد: روز گذشته مشاهده کردید که یک کشور عضو سازمان ملل، دیگر کشورهای عضو را تهدید کرد و برخی از اعضای این سازمان نیز با تهدید قطع کمک های توسعه ای مواجه شدند.

وی با غیراخلاقی خواندن خرید اراده کشورها با دلار و با بیان این که ترکیه از تهدیدات آمریکا واهمه ای ندارد، اظهار کرد: قوی بودن به معنای محق بودن نمی باشد و دنیا بزرگتر از پنج قدرت دارای حق وتو است.

وی با تاکید بر این که مردم فلسطین نیز مانند همه حق زندگی ایمن و آزاد دارند، گفت: امروز همصدا با فلسطین خواهیم شد.

چاووش اوغلو اضافه کرد: فلسطینی‌ها حق دارند در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس، دولت خود را داشته باشند.

وی با بیان این که &#۳۹;همه برای تامین عدالت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسئولیت داریم&#۳۹; افزود: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین المللی و حمله به ارزشهای جهانی است.

وی با فراخواندن کشورهای عضو سازمان ملل در رای به لغو طرح آمریکا مبنی بر شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بیان کرد: این رای گیری برای نشان دادن این که مساله فلسطین هنوز هم مساله مهم جهانی می باشد، دارای اهمیت است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: امروز برای تحقق عدالت و صلح صدای خود را بلند می کنیم و بر این اساس ترکیه هرگز قدس را تنها نخواهد گذاشت و مردم فلسطین هرگز تنها نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا، نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رای گیری درباره قطعنامه قدس آغاز شده است.

نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل روز گذشته با بیان موضع تهدیدآمیز دولت آمریکا در این خصوص اعلام کرده بود که آمریکا کمک های مالی خود را به کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه آمریکا رای دهند، قطع خواهد کرد.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در واکنش به این سخنان اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با تهدید کشورهایی که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص قدس علیه آمریکا رای بدهند، پا را از حد خود فراتر گذاشته است.

به گزارش ایرنا، با وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا، این پیش‌نویس امروز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

انتظار می‌رود با توجه به منزوی شدن آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت، حمایت کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی از این پیش‌نویس گسترده باشد.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در آن از آمریکا خواسته شده بود از تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کند، سه روز پیش با وتوی آمریکا مواجه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.