رویترز گزارش داد، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در کاتالونیا حاکی از پیشتازی احزاب جدایی‌طلب در این منطقه از اسپانیا است. با شمارش ۹۶ درصد آرا، احزاب جدایی طلب توانسته اند ۷۰ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان کاتالونیا را به خود اختصاص دهند.

حزب «کارلوس پوجدمون» رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا، (همه برای کاتالونیا ) توانسته است بار دیگر جایگاه خود را به عنوان بزرگترین حزب استقلال‌طلب در پارلمان کاتالونیا تثبیت کند.

پیروز استقلال‌طلبان می‌تواند سر آغازفصل تازه‌ای از بحران در این منطقه و اسپانیا باشد. این نتایج می‌تواند «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا را با چالش تازه‌ای مواجه کند.

این انتخابات می‌تواند یک همه‌پرسی تازه درخصوص سرنوشت این منطقه محسوب شود. کاتالونیا که منطقه‌ای موفق و دارای زبان و فرهنگ خاص خود است، برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر باعث ورود اسپانیا به یکی از عمیق‌ترین بحران های سیاسی از دهه ۱۹۷۰ به این سو، یعنی پس از احیای دموکراسی در این کشور، شد. دادگاه‌های اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

در نهایت نخست‌وزیر اسپانیا دولت جدایی‌طلب کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس برای روز ۲۱ دسامبر شد.

کارلوس پوجدمون در تبعید خودخواسته در بلژیک از کمپینی برای حمایت از نامزدهای جدایی‌طلب راه انداخته بود، این در حالی است که دولت اسپانیا درصدد استرداد او بود.

یک سخنگوی کارلوس پوجدمون گفته است: «دوستان ما دوباره بازگشتیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.