علی مغازه ای – دبیر هنری فستیوال آینه دار- در دومین روز از اجرای این فستیوال گفت: هنرمندانی که برای اجرا در این فستیوال به تهران سفر کرده اند، بعد از زلزله آرزو کردند که هرگز در تهران چنین اتفاقی نیفتد. آنها از مردم ورزقان یاد کردند و گفتند هنوز قلب آذربایجان زخم است و برای مردم ایران آرزوی سلامتی کردند.

او در ادامه بیان کرد: ما چهارمین فستیوال آینه دار را در آذرماه برگزار کردیم که دانشجویان هم از آن استفاده کنند اما به نظر می رسد آلودگی هوا، زلزله شب گذشته و شب چله دست به دست هم داده اند تا ما شاهد حضور کم رنگ آنها در آینه دار باشیم. از طرفی هنرمندانی که برای اجرا آمده اند به من می گفتند اگر چنین برنامه ای شب چله در تبریز برگزار می شد، مردم برای دیدن آن شهر را تعطیل می کردند.  

دومین روز از اجرای فستیوال آینه دار با معرفی موسیقی مردم آذربایجان و اجرای رقص های آذری «قازاقی» توسط گروه گنجلیک به سرپرستی یعقوب قهرمانی شروع شد.

به گفته مغازه ای گروه گنجلیک یکی از گروه های فعال رقص های آذری یاللی است که بچه ها، زنان و مردان آن را انجام می دهند.

یاللی رقص قدیمی و بسیار مرسوم اهالی آذربایجان است. شکل اولیه و ابتدایی یاللی به شکل مراسم سنتی بود که در اطراف آتش انجام می‌شد. یاللی با سرعت آرام و سنگین شروع شده و با قدم‌های سریع که به شکل دویدن است، تمام می شود. در آذربایجان صدها نوع یاللی وجود دارد. حتی گونه ای از این رقص در مراسم عزاداری نیز اجرا می شود.  

در ادامه، گروه فولکلور خلق ماهنی لاری نیز (ترانه های مردمی) را اجرا کردند. به گفته دبیر هنری فستیوال آینه دار، در بخش موسیقی موغامی در شمال غرب کشور، فقط هنرمندان آذربایجان شرقی فعالیت دارند. این نوع موسیقی در اردبیل به شکل کمرنگ وجود دارد و در آذربایجان غربی تقریبا از بین رفته است.

مغازه ای ادامه داد: فقط چند هنرمند این سبک از موسیقی موغامی که به ترانه ها و تصنیف ها تعلق داشته و درآینه دار اجرا می شود، در تبریز اجرا می کنند که آنها هم خانه نشین شده اند و درد و دل زیادی برای گفتن دارند.

سپس گروه فولکلور خلق ماهنی لاری با خوانندگی  فیروز حسین زاده و اکبر شعاع  به روی صحنه رفتند. بهروز مقدم، روزبه مقدم، بهنام لشگری، آیدین حسینی و سهند علی رضایی نوازندگان این گروه هستند.  

اجرای حمید نامور خواننده اهل آذربایجان شرقی یکی دیگر از بخش های پرطرفدار فستیوال آینه دار در شب گذشته بود.

این هنرمند که مسوولیت انجمن موسیقی تبریز را هم برعهده دارد با وجود بیماری قلبی برای اجرا در آینه دار به تهران آمد. او در دستگاه شور اجرا کرد. این هنرمند بعد از اجرا در آینه دار، تهران را به مقصد تبریز برای عمل حراجی قلب اش ترک کرد.    

شادیانه های شب چله بخش بعدی دومین روز از فستیوال موسیقی آینه داربود که گروه موغامات آذری تبریز در آن هنرنمایی کردند. استاد نعمت جوانشیر، سعید محمودیان، سینا جوانشیر و حسین عطاپور اعضای این گروه هستند.

به گفته مغازه ای استاد جوانشیر در بخش آواز پژوهش و جلسات کتاب خوانی در خانه اش برگزار می کند. کسی که بخواهد موغامات را در تبریز بشناسد، نمی تواند بهتر از استاد جوانشیر را  در این شهر پیدا کند.

بخش دیگری از کارگان های موسیقی در آذربایجان، «موقام»، «مُقامات» یا «موغامات» نام دارد که ساختمان آن با آن چه به نام ردیف در موسیقی کلاسیک ایرانی شناخته می شود، هم سان است ولی از جهت های شکلی و ساختاری، تفاوت های بسیاری با ردیف دارد.

موسیقی موقامی، امروز بیشتر در آذربایجان شرقی نمود دارد. در اردبیل  و زنجان نیز اشکال بسیار کم رنگی از آن دیده می شود ولی نمودی از آن در بخش غربی آذربایجان وجود ندارد.

تار آذربایجانی، ساز اصلی اجرای موقامات در این منطقه به شمار می رود. هم چنین، در این موسیقی علاوه بر تار، ساز کمانچه و گاه گارمون، خواننده را که معمولا خود نیز دایره یا «قاوال» می نوازد، همراهی می کنند. اگرچه که با تاثیرپذیری از موسیقی جمهوری آذربایجان، ساز نقالی نیز وارد این کارگان موسیقی آذری شده است، اما در اساس این گونه ی اجرایی موسیقی، «اوشلوک» نامیده می شود.

اوشلوک، به بیان سه تایی یا سه گانه یا همان «تریوسونات» است که در اروپا و تمام جهان مرسوم است. در نوع اروپایی آن، یک ساز بادی یا زهی معمولا در ترکیب با یک هارپسیکورد یا یک پرکاشن، خواننده ای را همراهی می کنند.

دبیر هنری فستیوال آینه دار با بیان اینکه خوشحالم آینه دار در خدمت نمونه های درخشان موسیقی شمال غرب کشور است، گفت: جوانان فعال در موسیقی آذربایجان معتقدند موسیقی اقوام این منطقه از ایران کم کار و موسیقی کشور آذربایجان پر کار هستند به همین دلیل جوانان کشور ما معطوف به آن کشور می شوند.

او ادامه داد: عالیم قاسم اُف هنرمند موسیقی مقامی آذربایجان در نشستی بیان کرده است، در ایران هنرمندان خوبی در حوزه موسیقی دارید، نمی دانم چرا از من برای این کار دعوت می کنید!؟

عاشیق ولی عبدی نیز عاشیقی اهری را در دومین روز از چهارمین فستیوال آینه دار اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، چهارمین فستیوال موسیقی آینه داراز ۲۹ آذر ماه در تالار رودکی شروع شده است. امروز جمعه آخرین روز این فستیوال است. مراسم اختتامیه آینه دار شنبه دوم دی ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.