بهرام عکاشه رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در گفت و گو با «انتخاب»، با بیان اینکه مردم حق دارند نگران جانشان باشند، تاکید کرد: معتقدم باید همیشه مردم به این موضوع توجه کنند و مسئولان نیز باید آماده این حوادث باشند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند زلزله تهران سالها عقب افتاده است آیا می توان پیش بینی کرد که زلزله بعدی با قدرت ریشتری بیشتری رخ دهد، گفت: پیش بینی زلزله امکان پذیر نیست ، حتی در ژاپن و آمریکا که پیشرو در علم زلزله شناسی هستند نمی توانند پیش بینی کنند اما موضوع اصلی درباره زلزله تهران و کرج این است که جمعیت بالایی در دو استان یعنی ۱۵ میلیون نفر جمعیت، ایمن نبودن خانه ها و غیره موجب نگرانی شده است. در مجموع می توانم بگویم شهرهای کشور به خصوص تهران و کرج در برابر زلزله بی دفاع هستند.

رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه هر کس باید تلاش کند جان خود را حفظ کند زیرا ستاد مدیریت بحران کشور و تهران مشکل دارد، اعلام کرد: نه تنها سطح مدیریتی ایراد دارد بلکه خیابان ها و ساختمان های شهرها نیز مشکل دارند که شاهد تجمیع جمعیت بالا در اکثر شهرها هستیم.

عکاشه با اشاره به اینکه شهر تهران و در کلان استان تهران دارای گسل های متعددی است که بیشتر شرقی و غربی است، تاکید کرد: گسل هایی با طول زیاد و کم در منطقه تهران آبستن خطرهای زیادی هستند که به دلیل جمعیت بالا در صورت فعالیتشان حوادث تلخی را رقم خواهد کرد. مساله اصلی این است که شهر تهران در حالت عادی قفل است چگونه انتظار میرود در زمان وقوع زلزله شرایط نگران کننده ای نداشته باشد؟ حقیقت اینست که باید بپذیریم در صورت وقوق زلزله نجات در تهران غیر ممکن است . تابستان یا زمستان باشد فرقی نمیکند وآنهایی که زنده میمانند با کمبود های شدیدی مواجه میشوند .

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود گسل اشتهارد فعال شده و در صورت قعالیت گسل ماهدشت زلزله بالای ۷ ریشتر رخ خواهد داد، گفت: این گفته ها شایعه است. یادمان باشد که همیشه گسل های شهر تهران و در مجموع تمام گسل های کشور فعال هستند اما گاهی حرکت این گسل ها سریعتر می شود. کسی نمی تواند از وضعیت وقوع زلزله خبر دقیقی بدهد. هنوز علم قادر به پیش بینی نیست از این رو آمادگی مان را باید بالا ببریم. حرکت گسل ها در شمال و جنوب شهر تهران خطرناک خواهد بود.هیچ حادثه طبیعی بد نیست عدم آمادگی ما موجب شده تا حادثه شود.

رییس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه به جز بخشی از اصفهان تمام کشور امکان رخداد زلزله را دارد، اظهار کرد: باید آمادگی ما نسبت به زلزله بالا برود وگرنه نمی توانیم به زلزله بگوییم نیاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.