او در این مقاله می نویسد:  من بیش از ۴ سال روی کتاب جدید خود به نام "امتحان" کار کردم. پیوسته امری - جنگ ترور و ضد ترور در خاورمیانه، جنگ هیبرید در اوکراین - از گذاشتن نقطه پایان در آن جلوگیری می‌کرد. ۱۱ دسامبر رئیس‌جمهور روسیه در پایگاه حمیمیم از اتمام عملیات "تلافی" سخن رانده و به همه به مناسبت پیروزی تبریک گفت.

می‌شد اینجا کتاب را تمام کرد. ولی اینجا رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سال نو کاری را کرد که رؤسای جمهور قبلی جرأت نکرده بودند: ترامپ اعلام کرد سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل می‌شود. این خبر باعث نگرانی مسیحیان و مسلمانان در کشورهای اتحادیه اروپا شد.

 

جالب اینکه مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با آقای حسن روحانی نخست وزیر (طبق متن-م) ایران در همان روز برگزار شد. هر دو کشور مدعی نقش رهبران بزرگترین جریان‌های اسلامی جهان هستند. اردوغان تهدید کرد ترکیه با اسرائیل قطع رابطه می‌کند. ایران به چنین اقدامی نیاز ندارد. در ایران حتی اصطلاح "کشور اسرائیل" مستعمل نیست. بجای آن از "رژیم صهیونیستی" سخن می‌رود.

 

تصمیم ترامپ به اهل سنت و شیعیان امکان داد در جبهه واحد علیه "صهیونیسم و امپریالیسم" متحد شوند. عربستان سعودی که همیشه متحد وفادار ایالات متحده تلقی می‌شد در دشوارترین موقعیت قرار گرفت. آنجا هم به غیر از اهل سنت، شیعیان بسیار در مرز با عراق سکونت دارند. و جنگ ترور و ضد ترور در بحران فلسطین و اسرائیل به هیچ وجه نمی‌تواند منتفی شمرده شود.

برای جلوگیری از آن سازش از هر دو طرف ضرورت دارد و روسیه آماده است در راه تنظیم مسئله بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و رعایت موقعیت بین‌المللی بیت المقدس اقدام کند. یک نشریه آلمانی نوشته بود "معامله قرن" که همراه با عربستان سعودی طراحی شده و مسئله بیت المقدس را در بر می‌گیرد نمی‌تواند بدون میانجی حل شود. روسیه بهتر از همه می‌تواند این نقش را ایفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.