نزاویسیمایا گازتا در این گزارش نوشته است : بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گروه‌های مسلح کرد دریافت کننده حمایت از ایالات متحده را خائن نامیده است. این اظهارات با سخنان اخیر نمایندگان بلندمرتبه سوریه در مورد کردها مغایرت دارد.

یکی از امرای نیروهای کرد هم به تازگی در مصاحبه با شبکه کردی به اسد پاسخ داده و گفت خود حکومت اسد "معنای کلمه خیانت" است. وی خاطر نشان می‌کند ملت سوریه همانا علیه این رژیم "اقتدارگرا و سرکوبگر" شورش کرده بود.

آنتون مادراسوف رئیس بخش مطالعه درگیری‌های خاورمیانه در انستیتوی توسعه نوآوری‌ها و کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسیه می‌گوید اختلاف در مواضع رهبران سوریه "نشانه عدم انعطاف رژیم است. اسد دوست دارد برچسب خیانت به مخالفان بزند. رئیس‌جمهور سوریه سابقاً اپوزیسیون خارجی سوریه را هم خائن نامیده بود. ولی امروز شرایط درگیری سوریه تغییر کرده و در این شرایط اظهارات مشابه با سخنان دوران آغاز جنگ از طرف دمشق یک خطا است. ممکن است این سخنان نشانه بروز تفرقه درون نخبگان سوریه در مورد کردها باشد".

این اظهارات دمشق به سیاست ترکیه نزدیک است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور آن اخیراً امکان اقدام هماهنگ با حکومت سوریه علیه کردها را منتفی ندانسته بود. یکی از اهداف آنها می‌تواند با تصرف منطقه کرد نشین آفرین ارتباط داشته باشد. هرچند کارشناسان روس معتقدند توافقات مقدماتی معینی بین مسکو، آنکارا و دمشق در مورد آفرین موجود است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.