محمدمهدی تندگویان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان سمنان با بیان اینکه طرح سرباز مهارت مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است اظهار کرد: حوزه جوانان وزارت ورزش، جدا از برنامه‌هایی که در حوزه سمن‌ها و برخی طرح‌های دیگر پیش‌بینی کرده، آمادگی دارد که در این زمینه کمک کند تا از این طریق به حوزه جوانان و اشتغال و مهارت‌آموزی آنها کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت این طرح بیان کرد: در سال‌های آتی هر سال بر میزان جذب سربازان مهارت در سطح کشور افزوده خواهد شد.

پیش بینی کسر خدمت سربازی و امریه برای خدمت در مراکز کارآفرینی

تندگویان ضمن دعوت از جوانان به حوزه کارآفرینی افزود: چنانچه جوانان به این حوزه ورود و تشکل‌هایی در این بخش ایجاد کنند که به کارآفرینی می‌انجامد قانونگذار این اختیار را به ما داده که در زمینه کسر خدمت سربازی و اخذ امریه برای انجام خدمت سربازی در مراکز کارآفرینی به آنها کمک کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از حمایت مالی از تشکل‌های فعال حوزه جوانان در این بخش خبر داد و اضافه کرد: اگر طرح‌های خوبی از سوی تشکل‌های جوانان در این بخش عرضه شود تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

ارتباط مستقیم کاهش آسیب‌های اجتماعی با شکل‌گیری تشکل‌های مردم نهاد

وی به نقش مهم تشکل‌های مرتبط با جوانان در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: براساس پایش واقعی که در وزارتخانه انجام شده هر شهر و استان به میزانی که در زمینه شکل‌گیری تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه جوانان فعالیت کرده به همان میزان موفق به کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز شده است به عبارتی میزان افزایش ثبت تشکل‌های مردم‌نهاد جوان ارتباط مستقیم با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه جوان با شکل‌گیری تشکل‌های مردم‌نهاد یک پایگاه پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: هرچه این پایگاه‌ها بیشتر شود طبیعتا با کاهش محسوس آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، نزاع و... روبرو خواهیم بود.

تندگویان از وجود ۱۷۰۰تشکل مردم‌نهاد فعال ثبت شده در کشور خبر داد و افزود: تا سال آینده تعداد تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در کشور به ۳۰۰۰تشکل خواهد رسید.

تشکیل مجمع ملی تشکل‌های مردم نهاد با حضور جهانگیری

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار جوان در این تشکل‌ها ساماندهی شدند تصریح کرد: به‌زودی و در دی‌ماه امسال مجمع ملی تشکل‌های مردم‌نهاد با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و زمینه تبدیل آن به عنوان یک سندیکای مهم فراهم می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با گلایه از آنچه بی‌توجهی به توان جوانان در مدیریت‌های اجرایی می‌خواند گفت: در آغاز انقلاب تقریبا قاطبه مدیریت کشور به جوانان سپرده شد و همین اعتماد سبب شد که انقلاب به سرعت تثبت و گام های بلندی برداشته شود ضمن اینکه در جنگ تحمیلی نیز جنگ به جوانان سپرده شد و همین سبب شد که به پیروزی برسیم.

وی با بیان اینکه در انقلاب همه عرصه‌ها و از جمله حکومت‌داری و جنگ به جوانان سپرده شد، ادامه داد: در آن سال‌ها به جوانان اعتماد شد و جوانان نیز کشور و جنگ را آنگونه که همه می‌دانیم به خوبی مدیریت کردند اما متاسفانه در سال‌های بعد کم‌کم نقش جوان‌ها کمتر شد و نتوانستیم بدنه جوان نسل بعدی را جذب کنیم.

جابجایی و انتقال تجربه مدیریتی در کشور به خوبی انجام نشده

تندگویان با طرح این پرسش که چرا امروز به جوانان اعتماد نمی‌شود؟ اظهار کرد: باید در مدیریت کشور جابجایی نیرو صورت گیرد و نیروهای جوان وارد امور اجرایی شوند تا با کار اجرایی و آزمون و خطا برای مدیریت‌های کلان‌تر آماده شوند.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر این اتفاق نیفتاده است گفت: جوانان امروز به دلیل سطح بالای دسترسی به اطلاعات، شناخت عمیق، قدرت تحلیل و انطباق با مسائل و توان و انگیزه بالا می‌توانند در حوزه اجرایی کشور تحول ایجاد کنند.

معاون وزیر ورزش با بیان اینکه دولت هرجا به جوانان اعتماد کرده جواب گرفته است اضافه کرد: در برخی وزارتخانه‌ها مثل وزارت نفت خوشبختانه توجه ویژه‌ای به جوانان شده به طوری که هم معاونین و مدیران جوانی در این حوزه انتخاب شده و هم قراردادهای مهم و بزرگی مثل توتال از سوی یک تیم جوان انجام شده است.

وی تحول در انتصاب مدیران جوان را لازم دانست و افزود: من اساسا با طرح مشاوران جوان مخالفم چرا که مشاوران باید از بین افراد باتجربه و پخته انتخاب شوند لذا باید نیروهای جوان را وارد امور اجرایی کرد و مدیریت‌ها را به افراد جوان سپرد و افراد با تجربه را به عنوان دستیار و مشاور در کنار آنها قرار داد تا کم‌کم جوانان به حوزه اجرا بیشتر وارد شوند.

وی ادامه داد: ما به مدیران جوان نیازمندیم و باید این جابجایی مدیریتی صورت گیرد وگرنه با ادامه روندی که در این دو سه دهه داشتیم دچار یک بحران در مدیریت خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران کشور همان جوانان های اول انقلاب هستند خاطرنشان کرد: متاسفانه این جابجایی مدیریتی و انتقال تجربه مدیریتی به خوبی در کشور انجام نشده و همین به مدیریت کشور در آینده آسیب خواهد رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.