محمد رضا شمسایی در جلسه ستاد بحران مشکلات کشاورزان حوزه زهره و مارون که امروز، دوم  دی ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال پاییز را خشک متوسط پیش بینی کردیم و شاهد آن بودیم. همچنین بخشی از زمستان را خشک شدید و بخشی از آن را نیز خشک متوسط پیش بینی کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی شدیدی که وجود دارد، افزود: پیش بینی سازمان هواشناسی آن است که شرایط نرمال است اما ما شرایط را نرمال پیش بینی نمی‌کنیم زیرا سازمان آب و برق خوزستان خود سامانه پیش بینی دارد و پیش بینی‌هایی که انجام داده است، محقق شده‌اند.

 

رییس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه مردم و کشاورزان با این شرایط تحت فشار قرار می‌گیرند، تصریح کرد: به جز حوضه کرخه در سایر حوضه‌ها در شرایط استثنایی قرار داریم وبه جز در حوضه کرخه در هیچ جای دیگر استان آب نداریم و حتی امسال در حوضه دز نیز نمی‌توانیم با شرایط موجود، این میزان کشت که در آن حوزه شده است را تامین آب کنیم.

 

شمسایی عنوان کرد: ما اکنون در شرایط اضطراری هستیم و باید قبل از هر چیزی کشت‌های دائم که نخیلات و باغات هستند را حفظ کنیم. کشت‌های فصلی اگر از بین بروند، خسارت است اما نخیلات و باغات سرمایه قابل ملاحظه‌ای برای استان هستند و باید حفظ شوند.

 

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد سازمان آب و برق خوزستان در حوضه زهره و هندیجان برای کشت محصولات حدود ۱۰هزار هکتار بود اما ۳۰هزار هکتار کشت مصوب شد، ادامه داد: راه حل حفظ نخیلات و باغات در استان این است که جلوی کشت‌های دیگر گرفته شود.

 

رییس سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: به جز در کرخه تقریبا در هیچکدام از نیروگاه‌های دیگر استان به دلیل شرایط اضطراری که به وجود آمده است، تولید برق نداریم.

 

شمسایی بیان کرد: وضعیت بسیار بحرانی را پیش بینی می‌کنیم و با توجه به این شرایط باید تلاش شود تا کمترین خسارت به بخش‌های مختلف وارد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.