مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال "آینه‌دار" با کلیپی از هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره و نواختن سرنا و دهل توسط مصطفی بیکار و پسرش شهروز آغاز شد.

عاشیق علی کریمی نوازنده قوپوز، اسماعیل خدایی، نوازنده بالابان و محسن رزمی زنگ آباد، نوازنده قاوال با اجرای عاشیقی هشترود بخش دیگری از مراسم پایانی چهارمین دوره "آینه‌دار" را پیش بردند.

آیت قنبری و همراهانش گروه دیگری بودند که روی صحنه تالار وحدت حاضر شدند.

گروه رقص‌های آذری گنجلیک به سرپرستی یعقوب قهرمانی پرطرفدارترین بخش مراسم اختتامیه بود که با اجرای رقص «یاللی» حاضران در این مراسم را به وجد آورد.

چهارمین فستیوال "آینه‌دار"، رستاخیز موسیقی آذربایجان بود

 

دبیر فستیوال آینه‌دار با دعوت از محمد سلوکی، مجری مراسم اختتامیه که دوم دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، به روی صحنه آمد و گفت: با وجود آنکه خودم اهل زنجان و تُرک زبان هستم، در این دوره از فستیوال متوجه کیفیت‌های موسیقی منطقه شمال غرب کشور شدم که فکر می‌کنم بسیاری از ما از آن بی‌اطلاع هستیم. اتفاقی که در چهارمین دوره فستیوال "آینه‌دار" افتاد، رستاخیز موسیقی آذربایجان بود. چون علاوه‌بر اینکه شاهد گونه‌های مختلف موسیقی آذری بودیم، هنرمندانی را در کنارمان داشتیم که برخی از آنها ۱۰ تا ۲۰ سال از موسیقی دور شده بودند، برخی از آنها دیگر نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و برخی دیگر هم از کار افتاده‌اند.  

علی مغازه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ای کاش فرهنگستان هنر اصطلاح هنرپیشه را اصلاح کند، زیرا هنرمند دارای یک بارِ ارزشی است.

او ادامه داد: این افراد در عروسی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها از طریق موسیقی زندگی خود را می‌گذراندند، اما با تغییراتی که در جامعه اتفاق افتاد برخی از آنها از رده خارج شده‌اند. امروزه در عروسی‌ها از ابزار موسیقی ماشینی استفاده می‌شود، قهوه‌خانه‌ها نیز کنار رفته‌اند. از طرفی برخی از فرزندان عاشیق‌ها دیگر کار پدرهایشان را دنبال نمی‌کنند.

دبیر فستیوال "آینه‌دار" افزود: از شمالی‌ترین نقطه شمال‌غرب کشور پارس آباد و گِرمی به سمت جنوب قره‌باغ تا آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی را گشتیم و هنرمندان مختلفی را از نزدیک دیدیم و از برخی از آنها برای حضور در این فستیوال دعوت کردیم.

مغازه‌ای با بیان اینکه موسیقی هشترودی گونه دیگری از موسیقی عاشیقی است، گفت: این‌ها دارند از بین می‌روند. آیا به تعداد عاشیق‌ها اضافه شده است؟ ما عاشیق‌هایی داریم که توان نوازندگی خود را از دست داده‌اند. ارامنه منطقه ارومیه تمام شدند. اوهام داودیان تنها ارمنی‌زبان و عاشیق یوسف اوحانس از قوم آسوری‌ها به جا مانده‌اند.

او تاکید کرد: آنها حداقل چیزی که لازم دارند بیمه و حقوق بازنشستگی است. شاید تعداد همه آنهایی که در حوزه موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند، به پنج هزار نفر هم نرسد. من از آقای حسینی - معاونت هنری وزارت ارشاد - عاجزانه درخواست می‌کنم که این هنرمندان را دریابد.

سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد برای سخن گفتن با هنرمندان موسیقی اقوام و نواحی شمال غرب کشور به روی صحنه دعوت شد و بعد از قرار گرفتن در جایگاه، بدون آنکه از حقوق بازنشستگی و بیمه هنرمندان صحبت کند، گفت: بهترین دست مریزاد به برگزارکنندگان فستیوال "آینه‌دار" حضور شماست که موجب دلگرمی آنها می‌شود. تیرماه امسال در خدمت دوستان موسیقی نواحی ایران در کرمان بودم که به عنوان شنونده موسیقی اقوام احساسات خود را نوشتم و همین جا آن متن را برای شما می‌خوانم.

معاونت هنری وزارت ارشاد بعد از خواندن متنی که نوشته بود، با اعتراض حاضران در سالن که چرا درباره بیمه و حقوق هنرمندان سخن نگفته است، مواجه شد.

بار دیگر گروه رقص آذری گنجلیک به روی صحنه رفت و این بار رقص «توی خانا» را اجرا کرد.

معاون هنری وزارت ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی برای اهدای تندیس به بخشی از هنرمندان به روی صحنه رفتند.

در بخش اول از عاشیق یوسف اوحانس، عاشیق الهوردی تقی زاده، عاشیث یارمحمد عیسی بیگلو، استاد اکبر یزدانی، عاشیق محمد علی محمودی،اوهان داودیان،محرم پیری و عشقلی سلیمی تقدیر شد.

وزارت ارشاد تمام دولت نیست

بعد از اهدای تندیس‌ها، معاون هنری وزارت ارشاد با اعتراض حاضران در مراسم و فریادشان درباره بیمه مجبور شد بار دیگر به روی صحنه برود که در توضیحاتی گفت: باید چند نکته را درباره بیمه مطرح کنم.

او در پاسخ به مخاطبان که فریاد زدند «بهتر است شما عمل کنید» گفت: وزارت ارشاد تمامِ دولت نیست و همه اختیارات را بر عهده ندارد. طبق قوانین، هنرمندان بالای ۵۰ سال نمی‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند، اما بیمه تکمیلی شامل حال آنها می‌شود و وزارت ارشاد آن را عملی کرد.

او ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم بدهی وزارت ارشاد به تامین اجتماعی پرداخت شد و هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شدند. سه طرح وزارت ارشاد شامل کمک مستمری، تکریم و گرامیداشت پیشکسوتان در حال انجام است و همچنان ادامه دارد.

عاشیق ولی عبدی، نوزانده قوپوز هنرمند دیگری بود که با اجرا روی صحنه مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی اقوام آینه‌دار را پیش برد.

انتظار با عشق

سپس رییس فستیوال "آینه‌دار" به روی صحنه رفت و گفت: در کنار فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع که در این شهر برگزار می‌شود، من و گروه اجرایی جوانی که در این سال‌ها با هم کار می‌کنیم، با عشق فراوان انتظار روزهای برگزاری آینه‌دار را می‌کشیم، میزبانی از استادان پیشکسوت نواحی یکی از آرزوهای ماست که تیم ما را سرپا نگه داشته است.  

«احسان رسول‌اف» با بیان اینکه روزهای برگزاری آینه‌دار برای ما جهانی دیگری است، اظهار کرد: ما در طول برگزاری آینه‌دار از تهرانِ پر تناقض و حرف و حدیث به دنیایی می‌رویم که فکر می‌کنیم سورئالیست است.

او خطاب به حاضران بیان کرد: فکر می‌کنم نسبت به دوره‌های گذشته، امسال شما بهترین استقبال را از فستیوال آینه‌دار داشته‌اید و امیدواریم به واسطه این استقبال، بتوانیم تمام اجراهای سال آینده را در تالار وحدت برگزار کنیم. واقعیت این است که شنیدن نام تالار وحدت، انگیزه‌ای برای حضور دوستان هنرمند است. امشب این صحنه که ۵۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد یکی از بهترین روزهای خود را دید.

رییس فستیوال آینه‌دار گفت: من به نمایندگی از نسلی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند، به اساتید موسیقی می‌گویم شما سروقامت‌ها، علیرغم تمام مشکلات کشور تنها امید ما در این روزها هستید. من به نمایندگی از گروه‌های اجرایی مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آورم و امیدوارم راه شما ادامه پیدا کند و عمری طولانی داشته باشید.  

سپس عاشیق محمد علی محمودی، اکبر یزدانی و یعقوب ولیزاده موسیقی قره پاپاغ نقده را روی صحنه اجرا کردند.

احسان رسول اف، علی مغازه‌ای و بهروز وجدانی برای تقدیر از هنرمندان موسیقی اقوام شمال غرب کشور در بخش دوم روی صحنه رفتند و از استاد نعمت جوانشیر، فیروز حسین زاده، نادر قیاسی، مصطفی بیکار،ولی عبدی، عمران حیدری، آیت قنبری و عاشیق علی کریمی تقدیر کردند.

اختتامیه چهارمین دوره فستیوال آینه دار با اجرای گروه رقص کودکان گنجلیک به سرپرستی آسیابی به پایان رسید.

طبق اعلام در پایان این مراسم، پنجمین فستیوال آینه دار ۱ تا ۴ آذرماه سال ۱۳۹۷ با حضور هنرمندان موسیقی اقوام سه استان گیلان، گلستان و مازندران برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.