طبق آمار بارش تجمعی میزان بارش از ابتدای سال آبی تاکنون یعنی از اول مهر تا دوم دی‌ماه در کل کشور ۲۹.۵ درصد بوده و این در حالی است که سال گذشته میزان بارش‌های تجمعی ۴۰.۴ درصد ثبت شده یعنی نسبت به سال آبی گذشته ۱۰ درصد کاهش و نسبت به متوسط ۴۹ ساله ۶۴ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

در خصوص حوزه دریای خزر نیز باید گفت که میزان بارش‌ها تا دوم دی‌ماه ۱۱۶ میلی‌متر بوده که در قیاس با سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است. در حوزه خلیج فارس و دریای عمان نیز شاهد ۳۸.۳ درصد بارندگی بوده‌ایم که در قیاس با سال قبل ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این وضعیت بارش در دریاچه ارومیه نیز با کاهش ۱۹ درصدی روبه‌رو بوده چرا که امسال ۷۳ میلی‌متر بارش در این حوزه اتفاق افتاد، اما سال گذشته شاهد بارش تجمعی ۹۳ میلی‌متری در این حوزه بودیم.

از سویی دیگر در حوزه فلات مرکزی نیز با کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم به گونه‌ای که در سال گذشته در حوزه فلات مرکزی شاهد هشت میلی‌متر که در قیاس با سال قبل ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما در حوزه قره قوم میزان بارندگی ها سه درصد افزایش داشته چرا که امسال شاهد ۱۳.۳ میلیمتر و سال گذشته شاهد ۱۳ میلیمتر بارندگی بوده‌ایم.

درباره حوزه مرزی شرق نیز باید گفت که امسال یک میلی‌متر بارندگی رخ داده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.