«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران امروز در اجلاس چالش‌های مبارزه با تروریسم در پاکستان گفت:امیدوارم برگزاری این نشست بتواند به راهکارهای مناسب در جهت تقویت همکاری و همدلی میان مجالس، دولت ها و مردم کشورهای منطقه و غلبه بر چالش‌ها و مشکلات موجود به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم دست یابد.

وی در دیدار با ایاز صادق رئیس مجلس و رضاربانی رئیس مجلس سنای پاکستان از اقدامات مجلس ملی این کشور تشکر کرد.

به گزارش جیو،لاریجانی گفت: عدم نتیجه ائتلاف‌ها برای مبارزه با تروریسم به پیچیدگی این موضوع باز می‌گردد.

لاریجانی اظهار داشت:کشورهای حوزه موسوم به حلقه طلایی دارای ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، انسانی، فناوری و جغرافیایی، برای پیشرفت هستند اما پدیده تروریسم، مانع توسعه،رفاه و پیشبرد اهداف مدنظر دولت‌ها و ملت‌ها می‌شود.

وی افزود: تروریسم یکی از چالش‌های مهم امروز ما در جهان و به ویژه در آسیا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت: بیش از سه دهه است که با جریان‌های تروریستی با اشکال مختلف آن در منطقه مواجه هستیم و رفتار کشورها نیز در این دوران مختلف بوده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد:با توجخ به اینکه در گذشته با جریان‌های مختلف تروریسم در منطقه مواجه بوده‌ایم اکنون می‌توان با تحلیلی واقع‌بینانه هم به ریشه‌های تروریستی دست یافت و هم ارزیابی درستی از نوع مقابله با آن‌ها داشت.

وی افزود: در یک نگاه کلی به سیر تاریخی رشد تروریسم در می‌یابیم که تروریسم در جهان از مبانی متفاوتی برخوردار است.

علی لاریجانی ادامه داد: علت و بستر اصلی تروریسم، فرهنگی است و سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه کردند.

 وی افزود: علاقه به دین برخی را به سوی نوعی مبارزه افراطی سوق داد که غیر قابل پذیرش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران: بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار یک رکن محسوب می شود اما تفکر دینی افراطی که اختصاص به وهابیت دارد مسیر این مبارزه را از جایگاه اصلی خود به سوی دیگر منحرف کرد.

لاریجانی گفت: تفکر وهابی برادرکشی را رواج داد و آن‌ها همه فرق اسلامی غیر از خودشان را کافر می‌دانند.

 وی اظهار داشت: اشغال افغانستان چه توسط شوروی سابق و چه توسط آمریکایی‌ها و ناتو در این دوره عامل ایجاد و گسترش گروهای تروریستی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تأکید کرد: این امر از نظر روانشناسی امری طبیعی است، وقتی سربازان کشورهای اشغالگر با مردم یک کشور رفتاری خشونت آمیز و غیر انسانی دارند، مردم و بخصوصی نسل جوان تحمل نمی‌کنند.

لاریجانی گفت: وقتی مردم افغانستان می‌بینند مراسم عروسی آنها با بمباران آمریکایی‌ها به عزا تبدیل می شود یا به مردم عراق توهین می‌شود ، غیرت دینی و ملی آنان اجازه سکوت و  بی تفاوتی نمی‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان‌های تروریستی توری پهن می‌کردند که این افراد ناراضی در درون آن قرار می‌گرفتند لذا مشاهده می‌کنید، جنگ‌ها و اشغال‌ها در کشورهای منطقه عملا عامل توسعه جریان‌های تروریستی گردید.

 علی لاریجانی تصریح کرد: استفاده سرویس های امنیتی از گروه‌های تروریستی برای رسیدن به هدف خود عامل دیگری بود که با دادن امکانات مالی و سلاح، به رشد چنین گروه‌هایی دامن زد.

لاریجانی ادامه داد: نگاه سرویس‌های امنیتی استفاده ابزاری از ترویست‌ها بود اما توجه نداشتند که این موضوع در سوریه بود، گروه‌های تروریستی هم به آنها نگاه ابزاری داشتند.

وی افزود:آن‌ها همه به صورت تاکتیکی از امکانات استفاده کردند اما بدلیل قواعد خاص خود در شرایط دیگر، مسیر خود را جدا کردند.

لاریجانی تأکید کرد: زمانی وزیرامور خارجه وقت آمریکا با افتخار اعلام می‌کرد داعش را ما بوجود آوردیم با انگیزه‌ای که برای همه ما روشن است اما دیدید که چه به سر آنها و هم پیمانان آنان آوردند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به منفعت اقتصادی کشورهای استعمارگر در جریان توسعه تروریسم گفت:  چند دهه پیش یکی از کارشناسان آمریکایی گفته بود، موضوع نفت در خاورمیانه مهم تر از آن است که آنرا فقط متعلق به اعراب بدانیم.

وی ادامه داد: بنابراین آمریکایی‌ها سازماندهی کار را به شیوه‌ای انجام دادند که پس از جنگ جهانی تفرقه بر منطقه حاکم باشد تا بتوانند بر منابع انرژی مسلط شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.