سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، چهار شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ با ۴۴ سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن ۶۲.۱۶ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک سه شنبه گذشته (۲۸ آذر) بشکه‌ای ۶۱.۷۲ دلار معامله شده بود.

روز چهارشنبه قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت انتظار برای کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و ادامه توقف فعالیت خط لوله فورتیز افزایش یافت.

به این ترتیب سبد نفتی اوپک از بالاترین رقم امسال تنها ۵۹ سنت فاصله دارد. این نوع نفت سه شنبه ۱۲ دسامبر(۲۱ آذر ماه)  رکورد بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۷ را شکست و به ۶۲.۷۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ماه می ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

به دنبال توافق کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی در ژانویه ۲۰۱۷ برای کاهش تولید، عرضه نفت در بازار کاهش یافت و به دنبال آن قیمت نفت با افزایش روبرو شد. با تمدید این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ در روز پنج‌شنبه ۹ آذر، دوباره قیمت این کالای اساسی افزایش یافت.

خط لوله فورتیز، بزرگ‌ترین خط لوله انگلیس با ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه در روز است که با توقف فعالیت آن، شرکت‌های بی‌پی و رویال داچ شل نیز تولید نفت خود در میادین دریای شمال را نیز متوقف کردند البته فعالیت این خط لوله اکنون ازسرگرفته شده است و هنوز قیمت‌های جدید نفت اوپک بر روی سایت این سازمان بروزرسانی نشده است.

توقف فعالیت این خط لوله به همراه کمی عرضه در بازار سبب شد تا برای نخستین بار در ۲ سال و نیم گذشته به بالای ۶۵ دلار در هر بشکه برسد و رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۷ شکسته شود البته روز جمعه نیز به دنبال تعهد عربستان و روسیه مبنی اینکه هرگونه خروج از توافق کاهش تدریجی خواهد بود، بار دیگر قیمت نفت به بالای ۶۵ دلار رساند.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۲۲ دسامبر یعنی جمعه ۲ دی ماه به ۶۱.۸۴ دلار و متوسط این نوع نفت در سال جاری به ۵۲.۱۶ دلار در هر بشکه رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.