در سه سال گذشته شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان نسبت به قبل در سطح جامعه فعال‌تر شده و اقدامات قابل قبولی انجام داده است به طوری که سال گذشته رتبه نخست آذربایجان غربی را در این خصوص کسب کرد.

با اجتماعی شدن رویکرد مبارزه با مواد  مخدر بسیاری از نهادهای دولتی و غیر دولتی در شهرستان بوکان برای کاهش آمار معتادان و پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کنند اما آنچه این شورا بیش از هر امر دیگری به آن اعتقاد دارد فعالیت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی است که باید انجام شود که اجرای تئاتر خیابانی با این موضوع و پخش تراکت و بروشور پیشگیری در مدارس و دانشگاه و نیز سطح شهر از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در امر مبارزه با مواد مخدر و نگاه تحلیل‌گرایانه و کارشناسی به این امر بخش دیگری است که شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر بوکان به آن اعتقاد دارد و انتظار دارد تا رسانه‌های این شهرستان هم در این راستا فعالیت و تعامل بیشتری داشته باشند تا همگی به یک هدف واحد که از بین بردن اعتیاد است برسند.

هفته گذشته هم در این راستا با توجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در کاهش سوء مصرف مواد مخدر در دانشگاه آزاد این شهرستان میزگردی با حضور کارشناسان برگزار شد که به بحث و تحلیل در این خصوص پرداخته شد.

طبق روال هر ماه جلسه فرعی شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شامگاه یکشنبه در سالن اجتماعات فرمانداری بوکان برگزار شد که در آن هر یک از اعضای حاضر به ارائه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده از سوی خود پرداختند.

فرماندار بوکان در این جلسه با تقدیر از شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان اظهار داشت: شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر اقدامات قابل قبولی و رضایت بخشی انجام داده است و عملکرد آن‌ها نشان از این امر دارد چون فعالیت بخشی از این شورا انسانی است و بخشی اداری است و این شورا خارج از وقت اداری هم برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کند.

جمال خسروی با اشاره به رویکرد دولت در امر مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تلاش دولت این است که تمامی آحاد جامعه را درگیر حل مشکلات و معضلات اجتماعی بکند.

خسروی افزود: جدا از نهادهای دولتی نهادهای غیر دولتی مانند موسسه ترک اعتیاد عرفان بوکان و انجمن معتادان گمنام عزمی راسخ برای کاهش آمار معتادان و پیشگیری از افزایش این آمار دارند که وجود هر موسسه و نهادی که در این راستا گام بردارد نعمتی است که باید قدر دان آن باشیم.

فرماندار بوکان تصریح کرد: در این جلسه مصوب بشود تا نهادهای مرتبط در حوزه مبارزه با مواد مخدر توسط روابط عمومی‌های خود هماهنگی بیشتری با رسانه‌ها داشته باشند تا آسیب‌های این حوزه کاهش یابد و نیز متولی نگهداری گرمخانه کنونی بوکان هم خود شهرداری باشد اما امکانات لازم برای آن‌ها در امر نگهداری فراهم شود و حمایت‌های لازم انجام بگیرد.

دستگیری بیش از ۲ هزار نفر توزیع کننده مواد مخدر  از ابتدای سال تا کنون

فرمانده انتظامی شهرستان بوکان در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در 9 ماه گذشته امسال اظهار داشت: در ارتباط با پیشگیری و مقابله نسبت به مدت مشابه سال قبل 78 درصد افزایش کشفیات و در خصوص دستگیری 92 درصد افزایش داشته‌ایم.

سرهنگ مجید محب علی بیان کرد: متأسفانه بیشتر افرادی که دستگیر می‌شوند و تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند بعد از مدتی به نگهداری در کمپ ماده 15 مجاب نمی‌شوند و آزاد می‌شوند که انتظار می‌رود نظارت بیشتری در این خصوص توسط بهزیستی و نهادهای قضایی صورت بگیرد چون ترک اعتیاد و کاهش آمار معتادان از وقوع جرائم دیگر هم جلوگیری می‌کند.

سرهنگ محب علی افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با مرکز استان صورت گرفته است ظرفیتی را برای کمپ ترک اعتیاد ماده 16 مشخص کردند که تا کنون هم در مرحله دستگیر شدگان را به این مرکز تحویل داده‌ایم.

وی گفت: در ارتباط با افراد توزیع کننده مواد مخدر در سطح شهرستان بیش از 2 هزار نفر تا کنون دستگیری داشته‌ایم که رویکرد جدیدی که در سطح شهرستان وجود دارد همراهی و همسویی شهروندان است چون بسیاری از عملیات‌های ما که منتج به نتیجه می‌شود توسط شهروندان اطلاع رسانی شده است.

فرمانده نیروی انتظامی بوکان با اشاره به نقش رسانه در کاهش جرائم تصریح کرد: بیشتر تماس‌های مردمی با 110 در خصوص مزاحمت‌های خیابانی بوده است که در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است اما آنچه مهم است نقش رسانه است که باید مردم را به همراهی بیشتر در کشفیات و ارسال اخبار ترغیب کنند چون هر موفقیتی که حاصل شود با همراهی مردم و همه دستگاه‌های مرتبط امکان پذیر می‌شود.

رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بوکان با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اگر از دوران نخست انقلاب اسلامی به بحث مبارزه با مواد مخدر بپردازیم در زمان‌های مختلف با رویکردهای مختلف با این امر برخورد شده است قهر یا مجرم خواندن معتاد و غیره اما آنچه در این دولت به آن پرداخته شد رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

ایوب آذین پور بیان کرد: در بسیاری موارد مشکلاتی وجود دارد که در این زمینه باید ساختارهای اجتماعی را هم در نظر گرفت و برای اصلاح آن تلاش کرد.

آذین پور با تقدیر از شهرداری برای کمک در اجرای برنامه‌های فرهنگی تصریح کرد: سال گذشته شهرداری بوکان 35 میلیون تومان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند اجرای تئاتر خیابانی تخصیص داد و حتی به کمپ‌های ماده 15 شهرستان کمک کرد.

وی افزود: بعضی از کمپ‌ها ظرفیت پذیرش معتادین را دارند اما توان مالی نگهداری را ندارند که ضرورت ایجاد کمپ ماده 16 بیش از پیش در این زمینه احساس می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بوکان با تاکید ارتقای بخش فرهنگی و انجام کارهای فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در بسیاری از حوزه‌ها هنوز اعتقادی به انجام کار فرهنگی وجود ندارد و برای آن هزینه‌ای نمی‌کنند که این خود سبب سهل انگاری و زیاد شدن مشکلات به ویژه در بخش درمان شده است چون اقدامات فرهنگی از بروز مسائل و مشکلات اجتماعی پیشگیری می‌کند.

آذین پور با اشاره به نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و با انتقاد از عملکرد رسانه‌های شهرستان در این رابطه افزود: انتظار از رسانه‌ها فقط ارائه گزارش عملکرد نیست بلکه تحلیل مسائل و ارائه مقالات و نگاه کارشناسی به مسائل هم بخشی از رسالت‌های رسانه‌ها است که باید به آن توجه کنند.

ضرورت تأسیس مرکز DIC در بوکان

رئیس بهزیستی شهرستان بوکان در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته امسال توسط این نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در ماه 60 نفر که اعتیاد دارند به صورت خود جوش به بهزیستی برای ارائه خدمات مراجعه می‌کنند و امسال هم 105 نفر هم که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده بودند به صورت اجباری مراجعه کرده‌اند.

خالد احمد نژاد با اشاره به ضرورت تأسیس مرکز DIC بیان کرد: تأسیس مرکز دی آی سی در بوکان به ویژه برای شناسایی افراد مبتلا به ایدز یک ضرورت است و حتی با وجود این مرکز نیازی به ایجاد گرمخانه و مسئولیت‌های ناشی از آن نیست چون شبانه هم پذیرش دارد و از معتادان بی‌خانمان نگهداری می‌کند.

احمد نژاد در خصوص مشکلات ناشی از عدم کمپ ترک اعتیاد ماده 16 افزود: نبود کمپ ترک اعتیاد ماده 16 که هزینه‌های آن توسط دولت تأمین می‌شود مشکلاتی را ایجاد کرده است چون بسیاری از معتادان قادر به توانایی پرداخت هزینه‌های نگهداری در کمپ‌های ماده 15 که خصوصی است را ندارند.

وی گفت: طبق اقداماتی که صورت گرفته مقرر شده که افرادی توانایی ندارند از ظرفیت کمپ ماده 15 اما طبق مقررات کمپ ماده 16 نگهداری شوند.

رئیس بهزیستی بوکان اظهار داشت: ما برای 20 تا 30 درصد مراجعه کنندگان خوش‌بین هستیم که بهبود پیدا کنند و بقیه متأسفانه به سوی مصرف مواد مخدر برمی‌گردند که با ایجاد کمپ ماده 16 و تأسیس مرکز دی آی سی تا حدود زیادی این مشکل حل می‌شود و امید است با حمایت دستگاه‌های مرتبط به زودی این مرکز در بوکان تأسیس شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.