سید مرتضی خاتمی با بیان اینکه ایجاد اشتغال، رونق و پوشش خدمات درمانی و بهداشتی باید محور اصلی شکل‌گیری بودجه ۹۷ باشد، گفت: با وجود بیکاری و رکود، بودجه ۹۷ نباید به مردم فشار وارد کند، شناسایی افرادی که فعالیت اقتصادی زیرزمینی دارند و مالیات پرداخت نمی‌کنند و اخذ مالیات از آنها می‌تواند منابع عظیمی را جهت حل معضل بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی در اختیار دولت قرار دهد.

وی با اشاره به حذف پردرآمدها طبق لایحه بودجه ۹۷، ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها جهت کاهش فقر مطلق به خانوارهای هدف پرداخت می‌شود و مبلغ سه هزار میلیارد و سیصد و سی هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم لحاظ شده است.

خاتمی افزود: هم‌اکنون مبلغ سه هزار و هفتصد میلیارد تومان جهت کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم و ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی، درمانی و پوشش دارو و درمان بیماران صعب‌ العلاج از این محل لحاظ شده است که برای چنین پوششی کافی نخواهد بود.

وی اظهار کرد: در بودجه ۹۷ از محل مانده حساب‌های قرض الحسنه یک هزار و چهارصد میلیون تومان به کمیته امداد امام خمینی(ره) و ششصد میلیارد تومان به بهزیستی جهت اشتغالزایی کارفرمایان و مددجویان در نظر گرفته شده است.

خاتمی در مورد بودجه وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت ۱۵ هزار میلیارد بدهی دارد و بودجه این وزارتخانه ۱۴ هزار میلیارد دیده شده است که با توجه به وضعیت نظام سلامت، وزارت بهداشت باید از محل صرفه‌جویی، بخشی از کمبودها را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: کاهش چهار درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت، با وجود چهار هزار میلیارد بدهی که تا پایان سال به هشت هزار میلیارد خواهد رسید، شرایط دشواری را پیش‌رو خواهد گذاشت، از سوی دیگر حذف پوشش بیمه‌ای برای دارندگان بیش از یک دفترچه نیز نمی‌تواند مشکلات را برطرف سازد، بنابراین لازم است در حوزه بهداشت و درمان یک بازبینی مجددی صورت بگیرد تا مردم دچار مشکلات خاصی نشوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد راهکار برون رفت از مشکلات حوزه بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: باید قوانین بالادستی  به طور مشخص و کامل اجرایی شود، البته لحاظ منابع پایدار، ضرورت تام دارد، چراکه تاکنون تجربه نشان داده است منابع حاصل از عوارض خودرو، مالیات سیگار، از محل یک درصد ارزش افزوده و ده درصد هدفمندی یارانه‌ها تحقق نیافته و تخصیص پیدا نمی‌کند، بنابراین واقعی کردن سرانه در اعتبارات جاری و تعیین اعتبار برای احکام دائمی همچون بیمه اقشار آسیب‌پذیر نیز، از دیگر ضرورت‌ها در بودجه نویسی ۹۷ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.