وی درباره سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تهران عنوان کرد که این سفر در دستور کار روابط دو کشور است و تاریخی تعیین نشده که به تاخیر افتاده باشد. 

قاسمی اضافه کرد: هیچ شرط و شروطی در این آمد و شدها و تبادل هیاتها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه آنها، وجود ندارد. 

وی روابط دو کشور را مثبت خواند و افزود: تعاملات بسیاری بین دو کشور وجود دارد و این تعاملات ادامه می یابد و صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن و مذاکره، بحثی انحرافی است و احتمالا جاهایی که مطرح می کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح و هدف خاصی را دنبال می کنند.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات منتشر شده به نقل از ماکرون در تماس تلفنی با ملک سلمان نیز بیان کرد: منبع این خبر سعودی ها بودند و ما از پاریس و در سایت وزارت خارجه فرانسه چنین چیزی ندیدیم. 

وی با بیان اینکه در هفته های اخیر برخی سخنان نا به جا و غلط و غیر منطقی از سوی برخی مقامات فرانسوی درباره برخی موضوعات ایران و منطقه مطرح شد، افزود: بهنگام پاسخ و موضع خود را به صراحت و روشنی اعلام کردیم. با توجه به اهمیت روابط دو کشور و تعاملات ما، قطعا در خیلی از مواضع دارای نظرات مشترکی هستیم ولی بدون شک در برخی حوزه ها نظرات یکسانی نداریم و به همین دلیل این مذاکرات و رفت و آمدها ضرورت دارد.

قاسمی افزود: از سفر آتی وزیر خارجه فرانسه به تهران استقبال می کنیم و دستور کار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت و علاوه بر مسائل دوجانبه در حوزه های سیاسی و اقتصادی، مسائل بانکی، مالی و فناوری درباره مسایل منطقه صحبت های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم کرد.  

وی بیان کرد: متاسفانه فرانسویها گهگاهی تحت تاثیر القائات معاندان ایران و آنهایی که ایران هراسی را ترویج می کنند، قرار می گیرند و با اطلاعات نادرست در مورد برخی موضوعات موضع گیری می کنند، این اقدام درستی نیست و در گفتگوی سازنده میتوانیم تا حد زیادی خوشبین باشیم که فرانسه را از واقعیتها و هر آنچه در منطقه می گذرد، آگاه کنیم و آنها را از القائاتی که دیگران می خواهند روابط ایران را با کشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار دهند، دور سازیم.  

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه یک هوشیاری بسیار در شرایط کنونی لازم است، بیان کرد: در دورانی که آمریکا به دلایل مختلف و اشتباهات فاحشی که داشته، در تنگنا و انزوای جدید قرار می گیرد، اروپا و سران اروپا هوشیاری داشته باشند  که در دام سیاستهای غلط آمریکا و برخی متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما فرصت داریم که با فرانسوهای صحبت کنیم و از گفتگو با آنها نگران نیستیم. حتما درباره مسائل مختلف منطقه و دیگر موضوعات به صراحت و با شفافیت تمام مواضع ایران را مطرح می کنیم. 

وی ادامه داد: دوباره به آنها یادآوری می کنیم که ایران چه نقش مثبت و سازنده ای را در این منطقه حساس جهان ایفا کرده و چگونه با تروریسم به طور جد و در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستادگی کرده و توانسته گروه های افراطی و از جمله داعش را تا حد بسیاری از منطقه دور و آنها را منکوب کند وبه آنها یادآوری خواهیم کرد که اگر نقش ایران در منطقه و سایر نقاط جهان و بخصوص خود فرانسه که شاید بیش از سایر کشورهای اروپایی در سالیان گذشته در معرض تروریسم و ناامنی قرار داشته، امروز می توانستند در چه وضعیتی قرار بگیرند. 

قاسمی افزود: فرصت مناسبی است و امیدواریم این سفر (ماکرون) انجام شود و ما از این فرصت استفاده کنیم و آنچه لازم است و باید مقامات فرانسوی بدانند را به آنها یادآوری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نشست ضد تروریسم در پاکستان و حضور ایران در این نشست و اینکه آیا ایران به پیاده نظام پاکستان تبدیل شده؟ گفت: این موضوعات ربطی به هم ندارد، پاکستان همسایه ماست و شرایط خاص داخلی خود را دارد و دارای روابط با این کشور هستیم و از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های خود و کمک به صلح و ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه استفاده می کنیم و این یکی از پوئن های مثبت ایران است که بطور فعال در حوزه های مختلف در بحث دیپلماتیک تلاش جدی خود را دارد و ما توانسته ایم با این حضور به جا و به موقع و حصور در منطقه بتوانیم به صلح و ثبات بیشتر در این مجموعه آشوب زده از جهان کنونی کمک کنیم. 

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره محکومیت اخیر کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل و وضع تحریمهای اخیر بیان کرد: امیدواریم مسائل شبه قاره کره در فضای آرام و به دور از تشنج و خشونت پیش برود و شاهد افزایش تنش در این منطقه حساس نباشیم. با همه کشورهای جهان که می توانیم رابطه ای داشته باشیم، روابط دیپلماتیک خودمان را داریم و این جدا از مواضع و مباحث کشورهاست و می توانیم در مسائل بسیاری از دیدگاه های مشترکی برخوردار نباشیم و داشتن روابط سیاسی و سفارتخانه به منزله تایید همه دیدگاه های یک کشور نیست.

قاسمی ادامه داد: بهرحال سیاستهای آمریکا در جهان و آنچه که امروز توسط دولت آقای ترامپ دنبال می شود، سیاستهای نابه جا و غلطی است که عمدتا به نتیجه عکس منجر شده و باعث افزایش تنش، ترور و ناامنی در جهان شده است و در مورد کره اگر دقت لازم وجود نداشته باشد، می تواند این منطقه حساس را با دشواری های بیشتری روبرو کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری توصیه کرد که دولتمردان جدید فرانسه اهمیت ایران را درک کنند و برای خوشامد برخی کشورها دچار خطا نشوند.

قاسمی همچنین عنوان کرد سفر رئیس جمهور کشورمان به باکو و چند کشور آسیای میانه در سال جدید شمسی در دستورکار قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه اخبار منتشر شده مبنی بر لغو روادید بین ایران و عمان را تکذیب کرد.

وی اقدام اخیر یکی از چهره های حزبی هلند را مردود و بی ادبانه و غیرمتعارف و با سناریوی مشخص در راستای ایران هراسی خواند و گفت: سفارت ایران پاسخ لازم را در این زمینه داد.

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سوالی عنوان کرد که مواضع ایران در قبال فلسطین و قدس روشن است. در اجلاس اخیر استانبول در موادی که ملاحظات خود را داشتیم و در مواردی که اشتراک نظر نداشتیم تحفظ خود را اعلام کردیم و سخن از اینکه سستی وجود داشته سخن درستی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ادعای ٢٤ نماینده جمهوری خواه آمریکا مبنی بر دست کم هشت تخلف ایران از برجام عنوان کرد:    ما به این حرفهای بیهوده و بی منطق گوش نمی کنیم و آن را نباید جدی گرفت. 

وی افزود: ما سنا یا اعضای کنگره را قاضی نمی دانیم و در مقام قضاوت نمی شناسیم. بحث برجام یک قاضی بیشتر ندارد و آن آژانس بین المللی انرژی اتمی است. 

قاسمی خاطرنشان کرد: انتظار نداریم که سخن راست و درستی از آمریکایی ها درباره ایران بشنویم.

وی همچنین به اروپایی ها توصیه کرد که فریب شیطنتهای آمریکا در موضوع برجام را نخورند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره هشتمین دور نشست آستانه درباره سوریه بیان کرد: نسبتا جلسه بسیار موفقی داشتیم و سه کشور ضامن تفاهمات خوبی داشتند  در مورد آماده کردن سند تبادل زندانیان، ربوده شدگان و بازداشتی ها قرار شد با کمک سه کشور ضامن این موضوع دنبال شود و باید تسهیلاتی توسط سه کشور ضامن و دولت سوریه فراهم شود.

قاسمی در واکنش به اهانتهای اخیر وزیر خارجه عربستان علیه کشورمان و تروریست خواندن ایران بیان کرد: این اظهارت خیلی پاسخ ندارد، ایشان ظاهرا لقلقه زبانش است که هر بامداد که بیدار می شود در مود ایران صحبت کند و سخن بی ربط و نادرستی  را مطرح کند، واقعیت این است که در جهان امروز دوران دوران دروغهای بزرگ و این دروغها سپری شده و جهان ارتباطات است و همگان نسبت به سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و اقدامات عملی ایران در مبارزه با تروریسم واقف هستند. 

وی افزود: ایشان باید یاد بگیرد و بیاموزد خرید برخی کالاها و اقدامات با زر و دلارهای نفتی در مقاطع کوتاهی ممکن است در برخی نقاط کارساز باشد، ولی در طول زمان و با فاصله بیشتر چیزی جز رسوایی، بدنامی و سرشکستگی برای ایشان و دولت ناآگاه ایشان نخواهد داشت.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد که از ابتدای بهمن در وزارت خارجه، مسئولان و ساختار جدید را خواهیم داشت. 

وی اسامی اعلام شده برای تصدی معاونتهای جدید در وزارتخارجه را گمانه زنی رسانه ای خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.