محمدمهدی طلایی در نشست خبری بررسی وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و نقش آن بر آلودگی هوا، گفت: متاسفانه اخیرا کلانشهرهای کشور درگیر آلودگی هوا شده‌اند این در حالیست که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور نیز همین افزایش آلایندگی هوا است و در این میان مهم‌ترین منبع آلوده کننده هوا منابع متحرک هستند.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که این خودروها بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد مدل صفر نوع خودشان بنزین مصرف می‌کنند و آلایندگی این خودروها ۵۰ برابر خودروهای با استاندارد یورو۴ و ۲۲ برابر خودروهای با استاندارد یورو۲ است.  برابر آمارهای اعلام شده ۵۰ درصد سوانح رانندگی کشور نیز مربوط به همین خودروهای مربوطه است.

نماینده مراکز اسقاط کشور ادامه داد: تا سال ۱۳۹۳ با اسقاط ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده رقمی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان چرخه اقتصادی برای کشور به همراه داشت که در بخش‌هایی چون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهره‌وری ایمنی حمل و نقل قابل مشاهده بود.

طلایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷.۷ کل خودروهای کشور فرسوده هستند، گفت: متاسفانه بار نوسازی خودروهای کشور بر دوش وارد کنندگان گذاشته شده در حالی که تنها ۷ درصد خودروهای شماره گذاری درون کشور وارداتی هستند. در حال حاضر ۲۱۰ مرکز اسقاط خودرو در سراسر کشور فعال هستند و ظرفیت اسقاط خودروی آنها تا دو میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است، این درحالیست که اخیرا روند نوسازی خودروهای فرسوده به شدت کاهش پیدا کرده به شکلی که ظرف شش ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است.

نماینده مراکز اسقاط کشور در تشریح آمار اسقاط خودروها در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۵ ، ۱۷۰ هزار خودرو در کشور اسقاط شد، در حالی که برنامه‌ریزی‌های ما برای اسقاط ۸۰۰ هزار گواهی خورو بود، اما عواملی همچون بسته شدن سایت ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت و ملغی شدن مصوبه‌ای درخصوص خودروهایی که بیش از ۸.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند تا پایان شهریورماه در قبال تولید آنها باید یک گواهی اسقاط صادر می‌شد توسط وزارت صنعت، معدن تجارت باعث شد روند نوسازی در کشور تقریبا متوقف شود. ما صنف اسقاط کنندگان خودرو به دولت پیشنهاد می‌کنیم که با حمایت از این صنف موجب رونق نوسازی ناوگان در کشور شود، در این راستا نیز پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده‌ایم.

طلایی افزود: در حال حاضر خودروهای عمومی و دیزلی در کشور گواهی اسقاط مصرف نمی‌کنند، اگر در این حوزه از گواهی‌های اسقاط استفاده شود و بسته حمایتی از دولت برای مراکز اسقاط در نظر گرفته و همچنین جلوی نوسانات گواهی‌های اسقاط در بازار گرفته شود قطعا شاهد رونق نوسازی ناوگان در کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه بقای نوسازی ناوگان در کشور در واردات گذاشته شده که این سیاست‌گذاری از ابتدا صحیح نبوده است به شکلی که با بسته شدن سایت ثبت سفارش، ما شاهد بحرانی شدن نوسازی در کشور شده‌ایم. بی‌تردید هرساله به طور میانگین ۲۰۰ هزار خودرو به تعداد خودروهای فرسوده کشور افزوده می‌شود و بدین ترتیب ما هر ساله با شرایط کنونی وضعیت بدتری را شاهد خواهیم بود. امروز تمامی مراکز اسقاط خودرو در کشور، تعداد زیادی گواهی اسقاط روی دستشان مانده و قیمت گواهی‌های اسقاط نیز تابع عرضه و تقاضای حقیقی است. بدین ترتیب وقتی گواهی اسقاط زیاد تولید می‌شود و در مقابل وارد کننده نیز از آن استفاده نمی‌کند، مشکلات و معضلات زیادی به وجود می‌آید.

نماینده مراکز اسقاط کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح روندنوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز گفت: متاسفانه توزیع نوسازی تاکسی‌های فرسوده در میان مراکز اسقاط نیز عادلانه نبوده به شکلی که شرکت ایران خودرو مراکز اسقاط متعلق به خود را برای اجرای این طرح معرفی کرد.

طلایی درخصوص افزایش روند نوسازی خودروها در سال ۱۳۹۳ تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شد که این رقم بسیار بالا بود و در مقابل با فراوانی گواهی‌های اسقاط مواجه نبودیم برهمین اساس شاهد افزایش روند نوسازی در کشور در این سال بودیم، اما با افزایش حجم تولید گواهی‌های اسقاط و محدود شدن واردات خودرو ظرف سه سال گذشته روند نوسازی خودروها در کشور سیر نزولی داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.