به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امشب (دوشنبه، ۴ دی ماه) پس از بازگشت از سفر سه روزه خود از کشور پاکستان و حضور در کنفرانس بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: موضوع آشفتگی در منطقه در طی دهه‌های اخیر سیر صعودی داشته که منشا اصلی آن هم روشن است از این رو نشستی با کشورهای منطقه جهت اتخاذ تدبیری برای طی این مسیر و مبارزه با تروریسم در پاکستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه کشورهای روسیه، چین، ترکیه، افغانستان، ایران و پاکستان در این کنفرانس دور هم آمدند، تصریح کرد: رؤسای مجالس این کشورها نظرات خود را مطرح کردند تا در بعد برخوردهای امنیتی و ارتباطات اطلاعات و استفاده از تجربه در این سال‌ها به فهم مشترکی دست پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در خصوص توسعه روابط اقتصادی برای از بین بردن فقر و پیشبرد پروژه‌های بزرگ پیش‌رو مباحثی مطرح شد تا در کل همگرایی بین کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

 لاریجانی تاکید کرد: در صورت تقویت اراده‌ها صلح و آرامش در منطقه تحقق می‌یابد. در نشست مذکور نیز بیانیه ای در نهایت منتشر شد که نتایج را ملموس‌تر می‌سازد. همچنین مقرر شد جهت جلوگیری از انجام اقدامات مقطعی و ادامه کار اجلاس بعدی در تهران و در سال آینده برگزار شود.

وی ادامه داد: حسن دیگر این کنفرانس این بود که کشورهایی که گاهی با یکدیگر مناقشاتی نیز داشتند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند، ما نیز با رؤسای مجالس حاضر در این نشست صحبت کردیم به خصوص روابط اقتصادی و پروژه‌های بین دو کشور پیگیری خواهد شد.

 لاریجانی یادآور شد: با رئیس مجلس روسیه نیز دیدار و در خصوص پیگیری پروژه‌های راه آهن و انرژی بین دو کشور صحبت شد. البته با روسیه کمیته مشترکی برای پیگیری پروژه‌ها تشکیل دادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با پاکستان زمینه‌های همکاری داشتیم اما گره‌هایی وجود داشت لذا با برگزاری جلسات متعدد مکانیزمی برای حل و فصل آن‌ها در نظر گرفته شد. کشورهای دیگر نیز با همکاری اقتصادی موافق بودند لذا مقرر شد زمینه‌های اقتصادی افزایش یابد.

لاریجانی افزود: در مجموع با دولت پاکستان، روسیه، ترکیه و چین روابط سیاسی بالا است و رایزنی‌های مختلف وجود دارد اما با توجه به پیچیدگی‌های موجود در منطقه، همکاری مجموعه کشورها می‌تواند مفید واقع شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.