رویترز گزارش داد، دو روز پس از اِخراج کاردار کانادا از خاک ونزوئلا، «کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که دولت این کشور در اقدامی تلافی جویانه یک دیپلمات ونزوئلا را از خاک خود اِخراج و از بازگشت سفیر ونزوئلا به این کشور ممانعت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کانادا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «سفیر ونزوئلا دیگر قادر نیست به خاک کانادا وارد شود و کاردار ونزوئلا نیز در این کشور پذیرفته نمی شود».

این در حالی است که کشورهای غربی و برخی از کشورهای همجوار ونزوئلا به طور فزاینده ای با انتقاد از عملکرد «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور، وی را به سرکوب دموکراسی و نقض حقوق بشر متهم می نمایند.

در مقابل، دولت ونزوئلا می گوید که دولتهای خارجی درصدد تشجیع جناح راست این کشور به انجام کودتا هستند. در همین راستا، روز شنبه ونزوئلا کاردار برزیل را از خاک خود اِخراج کرد.

ونزوئلا پیش از این نیز در اعتراض به تحریمهایی که کانادا در ماه سپتامبر علیه دولت نیکلاس مادورو وضع کرد، سفیر خود را از کانادا فراخواند.

گفتنی است که در ماه سپتامبر، دولت کانادا به تبعیت از آمریکا ۴۰ مقام بلندپایه ونزوئلا از جمله نیکلاس مادورو را به بهانه مجازات آنها برای «اقدامات ضد دموکراتیک!» مورد تحریم قرار داد. وزرای دفاع و کشور ونزوئلا به همراه تعدادی از قضات دیوان عالی این کشور در میان افراد تحت تحریم قرار دارند.

لازم به ذکر است که کانادا یکی از دوازده کشور عضو «گروه لیما» است. این گروه قصد دارد در نشست آتی خود در ماه ژانویه در کشور شیلی به بحث و بررسی بحران کنونی در ونزوئلا بپردازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.