جمنا پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری با تشکیل جلسات مختلف به آسیب‌شناسی شکست جریان اصولگرایی پرداخت و خروجی این جلسات، گویا کوچ این جبهه از تهران به شهرستان‌ها است.

 

سید محمد حسینی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو این جبهه به «اعتماد» می‌گوید یکی از مهم‌ترین اهداف جمنا از حضور در شهرستان‌ها کسب کرسی‌های این مناطق در مجلس شورای اسلامی است.

 

آیا عملکرد جمنا را موفق ارزیابی می‌‌کنید؟

 

ما نتیجه انتخابات را به دست نیاوردیم اما دستاورد‌های دیگری داشتیم. پس از انتخابات طیف‌های مختلف اصولگرایی یکدیگر را متهم به کم کاری می‌کردند اما در این انتخابات همه در کنار هم بودند حتی جریاناتی مانند پایداری که به جمنا نپیوستند اما به گزینه واحد رسیدند و از این جهت عملکرد موفق بوده است اما این به این معنا نیست که مشکلی وجود نداشته است. اما در مجموع یک اتحاد ارزشمندی صورت گرفت. حال اینکه پس از انتخابات برخی توقع دارند هرروز تصمیم‌گیری جدیدی داشته باشیم، اشتباه است.

 

همین موضوع سبب شده است عده‌ای متصور شوند جمنا فقط کارکرد انتخاباتی داشته و پس از آن ماموریت این جبهه به پایان رسیده است.

 

خیر، اینگونه نیست. ما پس از انتخابات در شورای مرکزی و هیات رییسه جلسات مختلفی تشکیل دادیم و در این جلسات به آسیب‌شناسی نتیجه انتخابات پرداخته شد. اولویت‌ها و برنامه‌های مورد نظر بررسی و نهایی شد. موضوع دیگر جلسات بررسی ساختار جدید بود. اینها موضوعاتی بود که در جلسات شورای مرکزی مورد توجه قرار گرفت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

 

کوچ از تهران به شهرستان‌ها در این جلسات مصوب شد؟

 

برنامه‌ای برای کوچ نداریم اما تمرکز خود را روی شهرستان‌ها گذاشته‌ایم. بنا بر این بود از شهرستان‌ها به استان‌ها و سپس به تهران برسیم. از ابتدا قرار نبود مانند احزاب جمع محدودی در تهران نشسته و برای کل کشور تصمیم بگیرند. بنا بر این بود انتخاب‌ها مردمی بوده و مردم هر شهرستان در انتخاب‌ها دخیل باشند. اکنون اعضای شورای مرکزی تقسیم شده و هرکدام مسوولیت یک استان را متقبل شده‌اند که افرادی را در استان‌های مختلف انتخاب کنند که این افراد مسوولیت کار‌های تشکیلات در شهرستان‌ها را بپذیرند.

 

فکر می‌کنید جمنا در شهرستان‌ها بر خلاف تهران مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت؟

 

موضوع آن است که نیرو‌های فعال و سیاسی ما در وهله اول باید به این جمع پیوسته و سپس فعالیت مردمی خود را انجام دهند. برگزاری جلسات و تقسیم وظایف در شهرستان‌ها بر عهده این افراد خواهد بود.

 

این موضوع پاسخ سوالی که مطرح شد نیست. چه اتفاقی رخ داد که جمنا متصور شد در شهرستان‌ها می‌تواند موفق عمل کند؟

 

در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز کار ما از شهرستان‌ها آغاز شد. الان موضوع آن است افرادی که در شهرستان‌ها هستند به کمک جمنا بیایند. در انتخابات ریاست‌جمهوری گلایه‌هایی مبنی عدم دعوت وجود داشت اما این‌بار تلاش داریم تمام نیروهای خود در شهرستان هارا کنار خود داشته باشیم. از این رو نیاز است که کار از شهرستان‌ها آغاز شود.

 

این اتفاق جنبه یک نمایش سیاسی ندارد؟

 

خیر؛ در کشور ما نگاه دراحزاب و تشکل‌ها از بالا به پایین است و از تهران برای شهرستان‌ها افراد را انتخاب می‌کنند. ما در جمنا سعی داریم از مشارکت و پتانسیل همه افراد علاقه‌مند به جریان اصولگرایی در سراسر کشور استفاده کنیم.

 

آیا در آینده تمامی تفکرات جریان اصولگرایی می‌توانند زیر چتر جمنا جمع شوند؟

 

ایجاد وفاق کار ساده‌ای نیست و نیاز به تدبیر و اندیشه دارد. بنا داریم در جمنا این مهم را انجام دهیم. سعی داریم با تمامی افراد صاحب نظر، سیاسی، علما، روحانیون و حتی منتقدین جمنا صحبت شده و افراد برای همکار اقناع شوند. جمنا طرحی برای وفاق است. ایده دیگری برای وفاق تاکنون وجود نداشته که بخواهد همگرایی ایجادکند و جمنا از این جهت پیشگام بود.

 

جمنا در نبود ایده‌های وفاق شکل گرفت؟

 

بله؛ این جبهه در نبود ایده‌های دیگر کار خود را آغاز کرد و از همه افراد جریان اصولگرایی برای حضور در این جبهه دعوت شد.

 

آیا در انتخابات ٩٨ جریان اصولگرایی می‌تواند موفق شود؟

 

امیدوار هستیم با مکانیزم جمنا بتوانیم کار را جلو ببریم. در مجلس سازو کار با ریاست‌جمهوری متفاوت است. در مجلس هر استان می‌تواند نقش داشته باشد. یعنی اگر مجامع استانی در این انتخابات فعال شوند، آنها بهتر می‌توانند کار را انجام دهند و چه بهتر از مرکز در استان‌ها دخالتی صورت نگیرد و کار در همان شهرستان‌ها پیگیری شود.

 

هدف جمنا از حضور در شهرستان‌ها کسب کرسی‌های مجلس این مناطق است؟

 

یکی از کارکرد‌ها این است. انتخابات مجلس از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از برنامه‌های جمنا برای چهار سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی است و گام بعدی شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٤٠٠ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.