آسوشیتدپرس گزارش داد، عفو آلبرتو فوجیموری، رئیس‌جمهوری سابق پرو روز یکشنبه و سه‌ روز پس از آن انجام شد که قانونگذارانی از یک حزب به رهبری فرزندان فوجیموری اجازه ندادند طرح استیضاح پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس‌جمهوری کنونی پرو رای بیاورد.

فوجیموری ۷۹ ساله بابت کشتار ۲۵ تن در یک کمپینی علیه گروه تروریستی چپگرای "مسیر طلایی" در حال گذراندن ۲۵ سال حبس بود.

حدود ۵۰۰۰ پرویی دوشنبه در سراسر این کشور با در دست داشتن پوسترهایی که تصویر صورت فوجیموری و نوشته "قاتل" و "دزد" را داشت در خیابان‌ها تظاهرات کردند.

کوچینسکی شامگاه دوشنبه در پیامی خطاب به ملتش از "تلاش برای سازش" سخن گفت و از معترضان خواست "ورق را برگردانند" و از "انزجار و احساسات منفی که از گذشته به ارث رسیده" دوری کنند.

کوچینسکی به دروغگویی در زمینه ارتباطات مالی با غول ساخت و ساز برزیلی موسوم به "اودبرشت" متهم است. این شرکت صدها میلیون رشوه به مقام‌های دولتی در سراسر آمریکای لاتین پرداخت کرده بود تا در قراردادهای کاری دولتی برنده شود.

طرح استیضاح کوچینسکی با اقدام کیکو فوجیموری، دختر فوجیموری در کنگره به جریان افتاد اما قانونگذاران وفادار به کنجی، پسر این رئیس‌جمهوری سابق با رای ممتنع مانع از تصویب آن شد.  

کنجی فوجیموری که از قانونگذاران پرویی است، همواره خواستار آزادی پدرش از زندان بوده است و مخالفان کوچینسکی می‌گویند عفو او در واقع قدردانی از کاری است که علیه طرح استیضاح او در پارلمان انجام شد. با توجه به اینکه کوچینسکی بابت ارتباط با پرونده اودبرشت با تحقیقات کیفری مواجه است، ناظران می‌گویند حیات سیاسی بلندمدت او به نظر در خطر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.