دیلی صباح گزارش داد، اردوغان بعد از دریافت یک مدرک دکترای افتخاری در این دانشگاه در سخنانی گفت، از عمر البشیر، رییس جمهور سودان خواسته تا به ترکیه اجازه دهد بناهای باستانی و شهر باستانی سوواکین را ترمیم و بازسازی کند.

او گفت، در این شهر مساجد باستانی حنفی و شافعی وجود دارد که به دست آژانس توسعه و همکاری ترکیه  ترمیم و بازسازی شده‌اند و غرب را مسئول نابودی‌ها در شهر سوواکین دانست.

اردوغان اظهار داشت: این خصوصیت غرب است و ترکیه خوشحال می‌شود که این مکان‌ها را بازسازی کند.

رییس جمهور ترکیه درعین حال گفت:‌ ترکیه و سودان می‌توانند همکاری‌هایشان را ا فزایش داده و گام‌های جدیدی در حوزه گردشگری بردارند.

او با یادآوری گذشته گفت: سابق بر این مردم برای سفر حج از طریق سودان به عربستان می‌رفتند ما این جاده‌ها را دوباره ساخته و نوسازی خواهیم کرد.

او اظهار کرد:‌ آینده متعلق به قاره آفریقا خواهد بود و تا پیش از پایان قرن جاری این امر محقق می‌شود. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که ما کنار یک دیگر ایستاده و تلاش کنیم و همچون مورد اخیر در به رسمیت شناختن قدس از سوی آمریکا به عنوان پایخت اسراییل، تسلیم نشویم.

اردوغان تصریح کرد:‌ جهان اسلام بار دیگر در مرکز توطعه‌های کثیف قرار گرفته و ما شاهد دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای و شکاف‌های قومی هستیم و مردمی که چندین قرن در اراضی مشترکی در کنار هم زندگی کردند، علیه یک دیگر تحریک می‌شوند. از جمله این اتفاقات در برخی کشورهای آفریقا می‌افتد.

او ادامه داد:‌ دسیسه چین‌ها از سازمان‌های تروریستی نظیر داعش، پ‌ک‌ک و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه به عنوان مزدور خود استفاده می‌کنند تا با اهدافشان برسند.

اردوغان به اظهار نظر یک نویسنده ایرلندی اشاره کرد که گفته "امپریالیست‌هایی که با دماغشان بوی نفت را استشمام می‌کنند خطرناک‌تر از کوسه‌هایی هستند که بوی خون به مشامشان رسیده است."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.