رضا محمودیان در نشست خبری که امروز (۵ دی) برگزار شد، با اشاره به زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان کرمانشاه، اظهار کرد: این زلزله که ۳۰ ثانیه طول کشید حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: این زلزله وسعت ۱۹ هزار کیلومتر مربعی از استان شامل ۱۰ شهرستان، ۲۴ بخش و ۶۲ دهستان را در بر گرفت و باعث زخمی شدن ۷۸۱۷ نفر و کشته شدن ۶۲۰ نفر از مردم استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹ دقیقه بعد از زلزله جلسه مدیریت بحران تشکیل شد، افزود: اولین بررسی نشان داد که دو محور منتهی به ثلاث باباجانی و سرپل‌ذهاب بسته است و بعد از ۴۵ دقیقه این مسیرها بازگشایی شد.

محمودیان از پای کار آمدن ارتش حدود ۴۵ دقیقه بعد از زلزله خبر داد که از همان ابتدا کار آواربرداری و کمک به مردم را شروع کردند.

وی عنوان کرد: سایر دستگاه‌ها و خصوصا دستگاه‌های امداد و نجات نیز پای کار بودند و تا ساعت یازده ظهر دیگر هیچ فرد زنده‌ای زیر آوار نمانده بود.

به گفته این مسئول، در همان روز اول ۳۶ بالگرد امدادرسانی کردند و با انتقال ۲۹۰۰ مصدوم توسط بالگردها یک رکورد در امداد و نجات به ثبت رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از ابتدای کار با حضور نیروهای نظامی و انتظامی امنیت مردم به خوبی تامین شد و یک مورد گزارش سرقت نداشتیم.

۶۴۰۰ کانکس تحویل مردم شده است

محمودیان در ادامه به آخرین وضعیت اسکان موقت و تامین کانکس برای زلزله زدگان اشاره و یادآوری کرد: قراردادی به مبلغ حدود 80 میلیارد تومان برای ساخت و نصب هشت هزار دستگاه کانکس برای روستاها با سپاه بسته شده و قرار است قرارگاه خاتم کار ساخت این کانکس‌ها را انجام دهد.

وی عنوان کرد: ساخت دو هزار دستگاه کانکس نیز در تعهد ارتش است که در حال توزیع و نصب آن در مناطق شهری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه معتقد است، کار اسکان موقت در روستاها طی 10 روز آینده و در نهایت در شهرها و روستاها تا پایان دی ماه به اتمام می‌رسد.

محمودیان تعداد کانکس‌هایی که تا کنون تحویل مردم شده را بیش از  ۶۴۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۱۱ کانکس توسط خیرین نصب شده است.

وی با بیان اینکه برای تامین کانکس زلزله زدگان اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اولویت اول خانواده‌های دارای فوتی و مصدوم، اولویت دوم خانوارهای که منازل آنها ۱۰۰  درصد تخریب شده، اولویت سوم خانوارهای بی‌سرپرست، اولوتی چهارم مناطق سردسیر و اولویت بعدی نیز خانوارهایی است که منزل آنها نیاز به تعمیر دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه توزیع کانکس فقط بر اساس همین اولویت‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر ناهماهنگی‌هایی گاهی رخ دهد مربوط به کانکس‌های اهدایی خیرین و هدایای سایر استان‌ها است.

آواربرداری بیش از ۶۴۰۰ واحد انجام شده است

وی درباره آخرین وضعیت بازسازی‌ها نیز یادآوری کرد: تاکنون آواربرداری 1263 واحد شهری و 5279 واحد روستایی انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن 10 ستاد معین بازسازی و 594 دستگاه ماشین‌آلات در نقاط مختلف استان، تصریح کرد: تعمیر 2534 واحد شهری و 1193 روستایی نیز در دست انجام است.

محمودیان تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده برای دریافت تسهیلات در بخش شهری و روستایی را نیز ۴۳ هزار و ۶۹۳ مورد اعلام کرد که از این تعداد ۲۷ هزار و ۳۸۸ مورد برای تعمیر و ۱۶ هزار و ۳۰۵ مورد برای بازسازی است.

به گفته این مسئول، از این تعداد  ۱۰ هزار و ۵۸۲ پرونده تعمیر و ۲۶۵۸ پرونده بازسازی به بانک معرفی شده است.

وی تعداد کمک‌های بلاعوض پرداخت شده برای تعمیر، اجاره بها و ... را نیز ۵۴۵۴ مورد اعلام کرد.

کمک‌های دولت در زلزله کرمانشاه بی‌نظیر بود

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه به اقدمات انجام شده توسط دستگاه‌های امدادی استان هم اشاره کرد و افزود: هلال احمر تاکنون بیش از ۵۳ هزار و ۲۴۵ بسته غذایی بین زلزله زدگان توزیع کرده و برای کارهای امداد و نجات ۲۵۹ سورتی پرواز داشته است.

وی افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی نیز اکنون روزانه ۱۸۰۰ تا دو هزار نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی داریم و ۱۴ تیم بهداشتی نیز در مناطق مستقر هستند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از کمک هزار میلیارد تومانی دولت برای مناطق زلزله زده استان هم یاد کرد که اقدامی بی‌نظیر بود و افزود: ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض است.

۶۲۰ نفر آمار واقعی کشته‌ها است

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه به دغدغه‌های مردم در خصوص آمار واقعی کشته‌های زلزله هم اشاره کرد و گفت: پیش بینی این بود که زلزله با این بزرگی باید 45 تا 50 هزار نفر کشته می‌داد.

وی تاکید کرد: اما با بررسی‌هایی که انجام دادیم هیچ فرد دفن شد و یا قبر دسته جمعی در مناطق نمانده است.

به گفته این مسئول، حتی مردم روستاها اسامی دفن شدگان را دارند و از پزشک محل جواز دفن گرفته‌اند و افرادی که بدون جواز دفن شده باشند، نداریم.

وی اشاره‌ای به فصل گرما و بالا رفتن دما در مناطق زلزله زده سرپل‌ذهاب و گیلانغرب داشت و عنوان کرد: طرحی در این خصوص در دست بررسی است که مسائل سرمایشی این مناطق بررسی شود .

  محمودیان درباره آمادگی استان در مواجه با زلزله‌های بزرگ دیگر نیز گفت: این آمادگی در استان وجود دارد و ما از قبل نقاط حادثه خیز را شناسایی کردیم و همه دستگاه‌ها نیز مانورهای شرایط اضطراری داشته اند.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۵ تا ۳۰ انبار ما مملو از اقلام مورد نیاز مردم است.

برخی مدیران ۱۵ روز خانواده‌هایشان را ندیدند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه از زمان زلزله سرپل ذهاب تاکنون 23 جلسه مدیریت بحران در استان برگزار شده، تعداد مصوبات این جلسات را 381 مورد اعلام کرد که 90 درصد آنها اجرایی شده است.

محمودیان خاطرنشان کرد: در این مدت تمام مدیران پای کار بودند و برخی حتی 15 تا 25 روز خانواده‌هایشان را ندیدند.

وی افزود: مدیران دستگاه‌ها کم کاری و کم فروشی نکردند و تمام مدت پای کار بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه برخی کمبودها در روزهای اول و ناهماهنگی‌ها را اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد: این زلزله باعث شد نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

به گفته این مسئول، برخی عوامل مانند تخریب مراکزی مانند بیمارستان‌ها نیز بار مازاد بر دوش مسئولین بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.