شروع فصل سرما هر سال با آلودگی هوا همراه است؛ آلودگی‌ای که در کلان‌شهرها به اوج خود می‌رسد و با تعطیلی چند روزه‌ای همراه می‌شود. مشکلی که تا الان برنامه قابل‌توجه و کاربردی‌ای برای آن اجرا نشده و هر سال با راهکارهای کوتاه‌مدت تا حدودی برطرف شده است. برنامه‌هایی که به جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا و در نهایت اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و تعطیلی مقاطع تحصیلی محدود می‌شود و سال بعد نیز همین روند تکرار می‌شود. در میان این برنامه‌های کوتاه‌مدت، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل راهکاری بود که با استقبال شهروندان مواجه شد و پیشنهادها مبنی بر این بود که این طرح در کل سه ماه زمستان اجرا شود. اما همین طرح هم در برخی کلان‌شهرها نتیجه معکوس داشت و باعث شد آلودگی هوا بیشتر شود. در همین میان نظرسنجی‌ای در خبرآنلاین منتشر شد مبنی بر اینکه نظر شما درباره چنین پیشنهادی چیست و آیا موافقید این طرح از نیمه دوم سال اجرا شود؟ در ادامه نظر و پیشنهاد مخاطبان می‌آید.

مخالفیم؛ آلودگی ربطی به خودروی سواری ندارد!

گروهی از کاربران مخالف این طرح هستند و معتقدند دولت باید راهکار بنیادی برای این مشکل در نظر بگیرد. یکی از کاربران که مخالف این طرح است، نوشته: «من برای راحتی خودم و خانواده‌ام هزینه کرده‌ام و کوتاهی دستگاه‌های مسئول در زمینه رفع آلودگی به عهده من نیست که هم بخواهم برای خرید خودرو هزینه کنم و هم به من بگویند که چه زمانی حق استفاده از آن را دارم؛ آن هم در جایی که عده‌ای طرح ترافیک می‌خرند. در همه مسائل و مشکلات پیش‌آمده در ایران این مردم هستند که باید تاوان کم‌کاری دستگاه‌های مسئول را بدهند.»

یکی دیگر از کاربران مخالف نوشته است: «آلودگی هوا ربطی به خودروی سواری ندارد، دولت باید کارخانه‌های داخل شهر را خارج کند تا شب‌ها به‌خاطر خاموش‌بودن فیلترها سرطان نگیریم.» کاربر دیگری نوشته است: «مشکل زوج و فرد نیست. در روزهایی که زوج و فرد از در منزل اجرا شد هوا آلوده‌تر شد. این طرح‌های موقتی جواب نمی‌دهد. راه‌اندازی سرویس اداره‌ها و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دود‌زا و موتور سیکلت‌های دودزا و .. باید در دستور کار قرار گیرد.»

کاربر مخالف دیگری نوشته است: «مشکل آلودگی هوا دودزا بودن خودروهاست نه شماره پلاک آنها. بهتر است به‌جای کارهای ساده کم‌اثر به فکر اقدامات موثر اما مشکل رفت تا مسئله حل شود. از این اقدامات می‌توان به این موارد اشاره کرد: دسته‌بندی اتومبیل‌ها بر حسب نوع: کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و سواری شخصی و همچنین سال ساخت تا عوامل ایجاد آلودگی واضح شود. مجوزهایی بر حسب میزان آلایندگی تهیه و بر حسب میزان آلایندگی و تقسیم‌بندی فوق به آنها اختصاص یابد.»

موافقیم؛ چون چاره دیگری نداریم!

در مقابل گروهی از کاربران هم موافق این طرح هستند و معتقدند باید از سوارشدن ماشین‌های تک‌سرنشین خودداری کنیم. یکی از کاربران که موافق این طرح است، نوشته: «آلودگی هوا فقط برای تهران نیست و در بسیاری دیگر از کشورها نیز شاهد این مشکل هستیم. وقتی مردم رعایت نمی‌کنند باید محدودیت‌های اینچنینی ایجاد کرد تا هرکسی با خودروهای دودزا به این بهانه که خانواده‌اش راحت باشند، در شهر تردد نکند.» کاربر دیگری نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده و نوشته است: «این طرح سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش بار ترافیکی چشم‌گیر شهر می‌شود و استفاده مردم از وسایل نقیه عمومی را افزایش می‌دهد.»

کاربر دیگری نوشته است: «با توجه به اینکه کارخانجات ما توان و احساس مسئولیت در مورد ارتقای سیستم را ندارند و نهادهای سیاست‌گذار ما هم از سود ساختگی حاصل از تولید ماشین‌های داخلی صرف نظر نمی‌کنند و ما ملت هم مثل همه چیز دیگر موبایل، محیط زیست، فضای مجازی، خدمات پزشکی زیبایی و .. دراین مورد هم فرهنگ استفاده مناسب از اتومبیل را نداریم. چاره‌ای جز تحمیل این وضعیت زوج وفرد به ملت نیست.»

شرط موافقت، گسترش حمل و نقل عمومی

گروهی دیگر از کاربران هم ضمن موافقت از این طرح معتقد بودند که باید ساختارهای شهری برای گسترش حمل و نقل عمومی فراهم شود تا مردم از رانندگی با خودروهای تک‌سرنشین دوری کنند. کاربری نوشته است: «تا وقتی وسایل نقلیه عمومی گسترش پیدا نکند، صرفا استفاده نکردن مردم از وسایل شخصیشان کمک خاصی نمی‌کند. اول باید زیرساخت‌ها درست شود و بعد مردم را محدود کنند. در حال حاضر صبح‌ها ساعت ۷ و ۸ و عصرها ساعت ۴ تا ۶ با حجم زیاد شلوغی نمی‌شود سوار مترو و اتوبوس شد.» کاربر دیگری نوشته است: «کدام وسایل نقلیه؟ مترو و اتوبوسی که باید در آن مچاله شوی؟ یا تاکسی که در برف و باران غیب می‌شود؟»

کاربر دیگری ضمن موافقت از این طرح نوشته است: «این طرح زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که قیمت حمل و نقل عمومی پایین بیاید و همچنین گسترده شود. هفته پیش که طرح زوج و فرد بود بسیاری از رانندگان بیکار شدند و خیلی از مردم هم مجبور بودند ۲ برابر هزینه کنند. نمی‌شود که به‌خاطر آلودگی هوا نصف مملکت تعطیل شود.» کاربر دیگری نوشته است: «به‌عنوان یک راه حل فوری و کوتاه مدت، باید اسنپ و امثال آن را زیاد کنند و هیچکس به غیر از تاکسی و اتوبوس اجازه تردد نداشته باشد. بیشتر آلودگی خودرو در ترافیک و در جا کارکردن تولید می‌شود. ضمنا کنترل اسنپ با نرم‌افزار ساده است و در این بیکاری کلی شغل هم ایجاد می‌شود.»

خودروی بی‌کیفیت تولید نکنید، آلودگی برطرف می‌شود

گروهی دیگر هم موافق این طرح بودند به شرطی که تولید خودروهای بی‌کیفیت متوقف شود. کاربری در این خصوص نوشته است: «این طرح در شرایطی باید اجرا شود که فروش خودرو نیز کنترل شود. علاوه بر این ماشین‌های بی‌کیفیت سایپا دیگر وارد بازار نشود. نمی‌شود راحت به مردم ماشین فروخت ولی بعد اجازه نداد که سوار شوند. این موضوع باید به صورت ریشه‌ای حل شود. کسی که ماشین خریده برای همین روزهای سرد زمستان خریده و با ایجاد طرح زوج و فرد فقط جریمه‌ها زیاد می‌شود و سودش برای دولت خواهد بود نه مردم.»

کاربر دیگری نیز نوشته است: «مسئولین باید جواب دهند که چرا ما هنوز پراید و پژو تولید می‌کنیم؟» کاربر دیگری اما ۳۰ درصد مشکل آلودگی را برای موتورسیکلت‌ها دانسته و نوشته: «حتی پراید و بقیه خودروهای داخلی به دلیل استفاده از کاتالیست، میزان آلاینده غیر استانداردی تولید نمی‌کنند. 30 درصد آلودگی تهران برای تمام موتور سیکلت‌هاست، 30 درصد برای خودروهای سنگین که شب‌ها حرکت می‌کنند.40 درصد هم برای خودروهای سواری و کارخانه و منازل و بقیه چیزها.»

کاربر دیگری نیز با انتقاد از واردات خودروهای بی‌کیفیت نوشته است: «ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور را تعطیل کنید. واردات خودروهای بی‌کیفیت را ممنوع کنید. بگذارید مردم راحت و با قیمت خوب ماشین با کیفیت سوار بشوند. کیفیت بنزین را به حد جهانی برسانید. مسئولان محیط زیست هم دروغ نگویند. در این صورت تمام مشکلات آلودگی هوا حل می‌شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.