گاردین گزارش داد، دولت آمریکا در تلاش برای اِعمال فشار بر مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تسلیم ساختن این نهاد تصمیم گیری در برابر خواست مقامات واشنگتن، سهم مالی سالانه خود به این سازمان بین المللی را در سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ دست کم ۲۸۵ میلیون دلار کاهش خواهد داد.

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل با صدور بیانیه ای مدعی شد: «ما دیگر اجازه نخواهیم داد که از سخاوت و خیرخواهی مردم آمریکا سوء استفاده شود!»

وی در ادامه ادعا کرد که «ناکارآمدی و ولخرجی» این سازمان روشن و شناخته شده است.

طبق منشور سازمان ملل، آمریکا مسئول تأمین ۲۲ درصد (معادل ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸- ۲۰۱۷) از بودجه عملیاتی سالانه این سازمان است و همچنین ۲۸.۵ درصد از هزینه عملیاتهای حفظ صلح را- که برآورد می شود در مدت زمان مشابه معادل ۶.۸ میلیارد دلار بوده- تأمین می کند.

نیکی هیلی در بیانیه خود اعلام کرد که از نتایج مذاکرات پیرامون بودجه رضایت دارد و هیأت نمایندگی آمریکا به «بررسی راهها برای افزایش کارآیی سازمان ملل و در عین حال حراست از منافع خود» ادامه خواهد داد.

اما نکته قابل توجه آن است که زمان بندی صدور این بیانیه حامل پیامی آشکار است. روز پنج شنبه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رأی موافق در برابر ۹ رأی مخالف شناسایی رسمی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا را محکوم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.