آناتولی گزارش داد، ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنجامنا توافقنامه‌هایی در زمینه‌های حمایت از سرمایه‌گذاری، ممانعت از مالیات دوگانه، فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان و گسترش همکاری در بخش‌های دیگر امضا کردند.

در بیانیه مشترک این دیدار آمده است، دو طرف بررسی‌های خود را درباره توافقنامه‌هایی در زمینه کشاورزی، منابع حیوانی، محیط زیست، معدن و نیرو نیز تکمیل خواهند کرد.

براساس بیانیه پایانی این دیدار، ترکیه با چاد در زمینه اکتشاف نفت، ساخت فرودگاه جدید و پلی روی رود "شاری" در آنجامنا مشارکت خواهد کرد.

دبی و اردوغان در این دیدار تصمیم ترامپ درباره قدس را باطل و غیرقانونی خوانده و بر مبارزه با تروریسم و نابودی آن توافق کردند.

اردوغان در سفر دوره‌ای خود از سودان وارد چاد شد و امروز (چهارشنبه) به تونس رفت و مورد استقبال وزیر خارجه این کشور قرار گرفت.

یک روز پیش از ورود اردوغان به آنجامنا، چاد تعدادی از ترک‌های حامی فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه مخالف دولت این کشور را اخراج کرد.

همچنین چاد مجتمع آموزشی که حامیان گولن آن را اداره می‌کردند به دولت ترکیه تحویل داد و مسؤولان چاد تصریح کردند، اداره مجتمع آموزشی توسط جنبش گولن غیرقانونی است.

مقامات موریتانیا، مراکش و سودان نیز در پاسخ به درخواست‌های ترکیه دست به اقداماتی علیه دفاتر گولن در کشورهای خود زدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.