آماری که بانک مرکزی در رابطه با معاملات املاک و مستغلات در پایان آذرماه سال جاری منتشر کرده است، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران حدود پنج میلیون تومان بوده که بیانگر افزایش ۴.۱ درصدی نسبت به آبان‌ماه و ۱۴.۹ درصدی در قیاس با آذرماه سال گذشته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه به منطقه ۵ با ۲۴.۴ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ با ۵.۳ درصد افزایش اختصاص دارد.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ ثبت شده است که در هر دو مورد افزایش وجود دارد.

عملکرد معاملات در تهران

عملکرد بازار مسکن تهران در معاملات نیز حاکی از آن است که در آذرماه حدود ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد مسکونی معامله شده که نسبت به آذرماه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش دارد. واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم را دارا هستند که در مقایسه با آذرماه سال قبل ۳.۷ درصد کاهش دارد. در مقابل به سهم واحدهای ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

توزیع آپارتمان‌های معامله شده در تهران بر اساس عمر بنا

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف تهران حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲‌گانه منطقه ۵ با سهم ۱۴.۹ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را داراست. همچنین مناطق ۴ و ۲ با سهم‌های ۱۱.۴ و ۹.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه و ۲۵.۹ درصد دیگر به ۱۲ منطقه باقی‌مانده اختصاص دارد.

توزیع معاملات مسکن بر اساس مناطق ۲۲ گانه تهران

بنابراین گزارش، در ۹ ماهه سال جاری تعداد آپارتمان‌های مسکونی در مجموع به ۱۳۱ هزار واحد در تهران رسیده که نسبت به همین مدت در سال قبل ۱۲ درصد افزایش دارد. در این بازه زمانی متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که رشد هشت درصدی دارد.

معاملات مسکن تهران در ۹ ماه اول ۱۳۹۶

گزارش بانک مرکزی از تحولات اجاره‌بها نیز حاکی از آن است که در آذرماه شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران ۱۰.۸ درصد و در کل مناطق شهری ۹.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.