سودان تریبون گزارش داد، ابراهیم غندور، وزیر امور خارجه سودان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش در شهر خارطوم در واکنش به اخبار منتشر شده از ورود سودان به ائتلافی منطقه‌ای با ترکیه، قطر و ایران اظهار داشت: خارطوم در هیچ محور ائتلافی شرکت نداشته و نخواهد داشت و به سیاست ائتلاف‌ها باور ندارد اما از هرگونه همکاری نظامی با هر کشوری استقبال می‌کند.

غندور تاکید کرد: هرگونه اقدامات نظامی با ترکیه پس از امضای توافقنامه‌ای برای همکاری‌های نظامی ممکن است.

وی گفت: ترکیه بندر سوواکین را که قدمتش به دوران امپراتوری عثمانی می‌رسد و در سواحل دریای سرخ قرار دارد، احیا خواهد کرد و در آنجا یک کارگاه بزرگ کشتی سازی به راه خواهد انداخت.

چاوش‌اوغلو در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تکذیب وجود محوری ترکیه‌ای - قطری تاکید کرد، آنکارا به تمامی کشورهای اسلامی دیدی یکسان دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: هیچ چیزی تحت عنوان محور ترکیه - ایران - قطر وجود ندارد، ‌ترکیه که رئیس فعلی سازمان همکاری اسلامی است دیدی یکسان به تمامی کشورهای اسلامی دارد.

وی افزود: ترکیه از جمله کشورهایی است که بیشترین انتقاد از ایران را در بحران‌های سوریه و عراق داشت و اکنون لازم است نزدیکی کشورها را به تشکیل محور یا ائتلاف تفسیر نکرد.

چاوش‌اوغلو ادامه داد: اکنون ما با سودان تقارب و همگرایی داریم آیا این به معنای وجود محور یا ائتلافی ترکیه‌ای - سودانی است؟ بنابراین نباید گرفتار این فتنه‌ها شد.

وی تاکید کرد: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس نشان داد که نیاز بزرگی به برقراری وحدت میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ما همانند برخی کشورها سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه در جهان اسلام نداریم و به دنبال ایجاد بحران میان کشورها در پی ادعاهایی بی‌اساس نیستیم و مساله فلسطین را به هیچ چیز دیگری نمی‌فروشیم.

وی درباره روابط ترکیه - سودان نیز تاکید کرد: آنکارا به امدادرسانی‌ها به خارطوم ادامه خواهد داد و هر دو طرف در راستای ارتقای سطح تبادلات تجاری تلاش خواهند کرد.

دو طرف در طول سفر سه روزه اردوغان به سودان ۲۱ توافقنامه نظامی و امنیتی امضا کردند.

روسای ستاد کل ارتش‌های ترکیه سودان و قطر در شهر خارطوم نیز نشستی را در حاشیه سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به سودان برگزار کردند.

طبق توافق میان ترکیه و سودان، خارطوم از جزیره "سوواکین" واقع در دریای سرخ به نفع آنکارا دست کشید. این جزیره در گذشته پایگاه متعلق به عثمانی بود.

ترکیه در این جزیره یک پایگاه نظامی بزرگ و نیز یک کارگاه بزرگ ساخت کشتی‌های مسافربری و کشتی‌های نظامی ایجاد خواهد کرد.

اردوغان در این خصوص گفت: نمی‌توان مدت زمانی که سودان این جزیره را به ترکیه اجاره داده، افشا کرد.

اما خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد، خارطوم جزیره سوواکین را به مدت ۹۹ سال به آنکارا اجاره داد.

قرار است این جزیره به مرکزی برای ارتش ترکیه در دریای سرخ تبدیل شده و ۲۰ هزار سرباز از ترکیه به سودان اعزام شده و سه پایگاه دریایی بزرگ در آن ایجاد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.