آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در اولین روز از سفر استانی خود به استان ایلام در دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و رؤسای عشایر ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که قلوب همه ما را به انوار معرفت اهلبیت(ع) بیش از پیش منوّر سازد.

رئیس قوه قضاییه افزود:خداوند را بابت حضور در این محفل نورانی و حضور در جمع خانواده معظم شهدا و جمع ایثارگران و خانواده آنها، فرماندهان سپاه و روسای عشایر شاکرم و از خداوند متعال می‌خواهم توفیق خدمت به این مردم را به ما عنایت فرماید.

وی ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و همه مسئولان عالی قضایی که رنج سفر را برای رسیدگی به وضعیت قضایی استان هموار کردند و تلاش‌هایی که از قبل برای شناخت و حل مشکلات این استان انجام شده است، گفت: امروز نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ایران نقش بی بدلیلی در منطقه دارد و هیچ کس را یارای انکار آن نیست.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و بین المللی نقشی اساسی دارد و این موضوع مورد اذعان همه است و هم دوستان جمهوری اسلامی و هم دشمنان به این موضوع اذعان دارند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همین دیروز در گزارشی در یکی از روزنامه‌های عربستان آمده بود که باید بپذیریم که جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزهای خود دارای تأثیرگذاری زیادی در بین مردم منطقه است و جمهوری اسلامی ایران به قدرت بی‌بدیلی در منطقه تبدیل شده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز توانایی نظامی ایران بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: توانایی علمی و توانایی ایران در حیطه‌های مختلف فرهنگی هم بر احدی پوشیده نیست و تأثیر جمهوری اسلامی بسیار فراتر از تأثیر قدرت نظامی است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی در کشور دوست و همسایه - عراق- بخاطر دعوت دوستان ورود کرده؛ در سوریه هم همینطور است.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: این یعنی جمهوری اسلامی در قلوب مردم و مسئولان منطقه نفوذ کرده و آنها جمهوری اسلامی را ناجی این کشورها در برخورد با داعش و امثال آن می‌دانند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در حیطه علمی، ایران به یکی از قطب‌های علمی منطقه تبدیل شده است، تصریح کرد: امروز تعداد مقالات علمی که چاپ می شود و دستاوردهای علمی که وجود دارد، نشان دهنده یک پیشرفت و توسعه علمی بزرگ در ایران است.

رئیس دستگاه قضا افزود: حال سوال اینجاست که این پیشرفت‌های علمی، اجتماعی ، سیاسی و نظامی از کجا پدید آمده است که پاسخ به آن نیاز به تحلیل دارد.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی  یک نظام سیاسی بی‌بدیل را در منطقه ایجاد کرده و از روز اول هم مورد هجمه بوده است. شما از هجمه‌های اول انقلاب چه از درون و چه از بیرون آگاه هستید. در درون بحث کودتاهای مختلف مطرح بود و در بیرون تهدیدهایی علیه نظام وجود داشت و بعد هم حمله ناجوانمردانه صدامیان به ایران شکل گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: یعنی همه برای درهم شکستن جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی جدید در منطقه فعال شدند. سوال این است که نظام جمهوری اسلامی ایران چطور رقیب نظام لیبرال دموکراسی و مدرنیته شد؟

 رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اگر ما تحلیل کنیم که چگونه شد که جمهوری اسلامی با این همه دشمنی و فشارها امروز مقتدرتر از همیشه در این نقطه تاریخی ایستاده است، بسیار ارزشمند است و همه دشمنان او در منطقه و حتی دشمنان منطقه با پشتوانه کشورهای سلطه از این اقتدار در هراس هستند.

وی اضافه کرد: یکی از قوی ترین مؤلفه‌های این اقتدار شهادت و حضور شهیدان است. این کشور، کشور شهیدان است و استان ایلام از این جهت بسیار برجسته است و در خط مقدم جبهه‌ی دفاع از سرزمین با عنوان شهادت است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: مقوله شهید و شهادت و مفهوم آن بسیار فراتر از جنگ برای سرزمین است؛ بلکه یک مفهوم علمی،‌ معنوی و قرآنی دارد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: این مفهوم برای خود ما تا حدودی هنوز مجهول است؛ چه برسد به حکومت‌های سلطه و در رأس آن آمریکا و کشورهای غربی که اصلا نمی‌توانند این مقوله را درک کنند.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران آنچه را که امروز دارد به برکت خون شهداست و شهادت یک مسئله اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران و فراتر از مقوله کشته شدن در راه سرزمین است.

وی افزود: تعابیر قرآن برای شهادت بسیار تأمل برانگیز است و مفاهیمی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. قرآن را باید بعنوان کتابی که از باطن هستی جوشیده است و توسط عالی‌ترین روح آدمی به دست ما رسیده است، نگاه کنیم. حالا این کتاب که پیام الهی است و از درون و عمق حقیقت وجود جوشیده، ببینیم که چگونه به شهید و شهادت نگاه می کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: خداوند کریم می فرماید " انَّ اللهَ اشتری مِنَ المُومِنینَ اَنُفسَهُم " یعنی این شهادت در راه حق را با کنایه می‌فرماید که حق تعالی خریدار مومنین شده و جان‌ها و مال‌های افراد را در عوض بهشت خریداری می‌کند. البته این معنای کنایی است و سپس خداوند مسئله شهادت را به فوز عظیم پیونده داده است.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: آیا ما تأمل کرده ایم که معنای این فوز عظیم چیست؟ این کشته شدن در راه خدا را تعبیر می کنند به فوز عظیم. این سعادت عظیم چیست که خداوند شهادت را به او معنا کرده است؟ در قرآن شاید ۱۳ یا بیشتر تعبیر به فوز الهی آمده است. در یک آیه خداوند می فرماید "رَضیَ الله عَنهُم وَ رَضوُا عَنه"یعنی خداوند راضی شده است از کسانی و آن کسان هم از خداوند راضی شده‌اند. پس فوز عظیم به تعبیر ما می‌شود حلقه‌ای که شهادت را به رضایت خداوند از انسان و رضایت انسان از خداوند پیوند می‌زند. یعنی انسان به جایگاهی می رسد که خداوند از او راضی شده و بالعکس.

وی بیان کرد: اینکه انسان به جایی برسد که به آنچه از خدا می رسد، راضی باشد، بسیار مهم است. خداوند متعال یک مفهوم و لفظ و یک صورت نیست؛ بلکه خدا آن حقیقتِ تام و تمام و بدون نقصی است که سلطانِ قاهرِ همه چیز است و اوست که دارد بر همه عوالم خدایی می‌کند؛ یعنی این سلطان مطلق از ما راضی شده است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: حال باید ببینیم که این رضایت خداوند چه آثاری دارد؛ البته فرصت نیست که آثار رضایت خدا را بیان کنم و به بیان چند روایت اکتفا می کنم.

رئیس قوه قضاییه افزود: خداوند متعال در یک روایت قدسی می‌فرماید: هرکس به رضایت من عمل کند، سه خصلت و ویژگی‌ با او همراه خواهم بود: اول اینکه شکری را به او می‌نمایانم که هیچ جهلی در او نیست، دوم یادی را همراه او می کنم که هیچ نسیان و فراموشی در او نیست و سوم: محبتی را در قلب او قرار می‌دهم که بر آن، محبت هیچ مخلوقی را ترجیح ندهد. وقتی او مرا دوست داشته باشد من هم او را دوست دارم.

وی اظهار کرد: اگر کسی به مقام رضایت از خداوند رسید و خداوند را راضی کرد کارش به اینجا منجر می شود که هم او خدا را دوست می دارد و هم او محبوب خدا می شود. در این صورت خداوند می فرماید که من چشمه‌های قلب او را بسوی جلالم باز می‌کنم؛ یعنی فرد مثل شما در جلسه نشسته؛ اما چشم قلب او مقامی را در ورای اینجا می بیند.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: خداوند می فرماید چنین فردی در تاریکی‌های شب با من مناجات می‌کند و در روشنایی روز همه چیز را می‌بیند؛ یعنی اطراف را نگاه می کند؛ اما چیز دیگری را مشاهده می‌کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: خداوند درباره چنین فردی می‌فرماید: چشم دل و گوش او را باز می‌کنم و او با قلبش می شنود و دیگر لازم نیست که صوت بشنود؛ با قلبش به جلال و عظمت من نگاه می کند.

وی اضافه کرد: سپس خداوند می فرماید" این مقام کسانی است که به مقام رضایت رسیده‌اند".

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مقام شهادت که در عبارات قرآنی به عنوان "شهادتِ فی سبیل الله" آمده، یک مقام معنوی است و شهیدان در عالمِ خارج به آن تبلور بخشیده‌اند. گذشت از امیال و پا درراه حق نهادن، یک مقوله معنوی است و جدای از جنگیدن است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این مفهوم بنیان انقلاب ماست و این مفهوم است که پرتو می‌افکند به فراتر از مرزهای ما. این مفهوم است که بچه‌های جنوب لبنان را بطرف محورهای جمهوری اسلامی می‌کشاند. این مفهوم است که بچه‌های حزب‌الله پروانه‌وار به دور مقام معظم رهبری می‌چرخند؛ یعنی نه بحث نیروی نظامی است و نه بحث فشار؛ بلکه آنها با قلبشان به سمت جمهوری اسلامی می آیند و این مفهوم شهادت است که غرب نمی‌تواند آن را بفهمد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: همه مردم کشور ما و خصوصا مسئولان افتخار می‌کنند به شهدا ، ایثارگران و خانواده آنها که این افتخار هم، بخاطر این مقوله عظیم و معنوی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به مقام رفیع شهدای ایران اسلامی اظهار کرد: شهدای ما آنچه که در قرآن و روایات پیرامون مقوله شهادت آمده است را در عالم خارج نشان دادند و با این کار نظام را بیمه کردند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه خون شهیدان دائماً در حال جوشش معنوی است، گفت: شما ملاحظه می‌کنید که یک شهیدِ مدافع حرم اینچنین غوغا بپا می‌کند و برجسته می‌شود و این امر نشان‌دهنده همان عینیت مقوله شهادت و جوشش معنوی خون شهید است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به بیان عظمت مقام شهادت در قرآن و روایات بیان داشت: کلام صریح حضرت حق است که می‌فرمایند «وَلا تَحسَبَنَّ‌الذینَ قُتِلوُا فی سَبیلِ‌اللهِ اَمواتا بَل اَحیاء عِندَ رَبِّهم یُرزَقُون»؛ همه این عبارت‌ها تک‌تک خود منبعی برای تدبر و تأمل است که حیات یعنی چه و باید توجه کنید که در کلام خداوند و در آیه‌های قرآن، مجاز به آن صورت متداول وجود ندارد؛ بلکه این مقامِ تعریف شده برای شهید در کلام خداوند صریح و آشکار است.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه حجرات، اظهار داشت: همه ما می‌گوییم که مؤمن هستیم؛ اما قرآن معنای عمیق‌تری برای مؤمنان تعریف می‌کند و می‌فرماید کسانی که به خدا و پیامبر(ص) ایمان آوردند و تشکیک نکردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا مجاهدت کردند، اهل صدق هستند و شهدا این چنین بودند. آنها اهل صدق بودند و به سلطنت و وجود و خلقت حق تعالی ایمان آوردند و درمیدان عمل نیز پا گذاشتند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شهادت یک مقوله عظیم معنایی است، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت مقوله‌ای است که باید آن را نگاه داشت و هم بعنوان مضمون قرآنی و هم در قالب الگوهای عملی، این مقوله تحویل جامعه شده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: متأسفانه عده‌ای در مقام کمرنگ کردن مسئله شهادت در جامعه برآمده بودند و تلاش می‌کردند این مقوله را کمرنگ کنند؛ البته نتوانستند و نخواهند توانست؛ ما نیز باید هوشیار باشیم که این مقولاتِ عظیم معنوی را از دست ندهیم.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: آنچه که استقلال نظام و حیات و اقتدار ما را در همه زمینه‌ها تضمین می‌کند، همین مقوله شهادت است و آنچه که اقتدار روحی و علوّ معنوی ما را تضمین می‌کند، همین شهادت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید تا می‌توانیم فرهنگ شهادت را زنده نگاه داریم و یکی از راه‌های نیل به این امر، تکریم خانواده شهدا و مقام شهادت در جامعه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.