دکتر علیرضا هجرتی،درباره بیماری کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: بیماری کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئید در جامعه ما بسیار شایع است و از هر ۱۰۰ نفر یک تا ۲ نفر به آن مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید در ابتدا با علائمی همچون ضعف، خستگی، کاهش تمرکز و اختلال حافظه همراه است، افزود: با گسترش این بیماری حافظه به شدت مختل شده و پوست این افراد خشک و پوسته پوسته می‌شود همچنین ورم پا، زبر و شکننده شدن موها، و شکننده شدن ناخن، اختلال در خواب، کاهش اشتها و افزایش وزن از جمله نشانه‌های این بیماری است و هرچه این بیماری گسترش یابد و تشخیص یا درمان نشود، شدت بیماری بیشتر و افراد حتی حافظه خود را از دست می‌دهند.

هجرتی تاکید کرد: همچنین با پیشرفت بیماری سبب شده تا فرد وارد مرحله کمای تیروئیدی شود و با افت دمای بدن، کاهش سطح هوشیاری، بروز یبوست فرد دچار فلج نسبی شده و علائم روانی همچون افسردگی و اضطراب در فرد بروز می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کم‌کاری تیروئید در تمامی سنین مشاهده می‌شود، عنوان کرد: بنابراین نوزادان به محض تولد از پاشنه‌پا مورد غربالگری تیروئید قرار می‌گیرند چراکه نادیده گرفته شدن آن سبب کاهش ضریب هوشی کودک خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.