خلیل ساعی روز چهارشنبه در شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه افزود: نسبت بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته و این امر باعث شده وضعیت دریاچه که آبگیری آن بطور معمول از طریق رودخانه های منتهی به آن انجام می شود، بهتر نشود.

وی ادامه داد: در نگاه به آمار ۶۷ ساله شاهد این هستیم که پاییز امسال خشک سال ترین پاییز در این مدت بوده و میزان بارش ها در سال جاری کاهش داشته است.

ساعی اظهار کرد: در سال جاری وضعیت بارش ها در کشور چندان مطلوب نبوده بطوری که استان آذربایجان شرقی با ۲۲.۶ میلی متر و آذربایجان غربی با ۲۹.۷ میلی متر کاهش در سطح کشور در رتبه های پنجم و ششم قرار گرفته اند.

وی افزود: در سال آبی ۹۶-۹۷ میزان بارش ۷۵.۹ میلی متر بود در حالی که در سال گذشته ۹۹.۷ میلی متر بارش داشتیم که نسبت به متوسط ۴۹ ساله ۲۳.۸ میلی متر کاهش داشتیم.

مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وضعیت بارش ها تا به امروز مطلوب نبوده و اگر ین روند ادامه پیدا کند ضمن اینکه در بخش های مختلف کشاورزی و آب شرب با مشکل مواجه خواهیم شد وضعیت دریاچه ارومیه نیز برابر برنامه ستاد احیا پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: در سال جاری اعتبارات مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه در سه استان آذربایجان شرقی، اذربایجان غربی و کردستان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

ساعی اظهار کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای این سه استان تخصیص یافت که سهم استان آذربایجان شرقی در بین سه استان حدود ۵۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان بود که بین دستگاه های اجرایی توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است. 

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.