صمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس خشم جهانیان را به دنبال داشت. حتی متحدان آمریکا که از منظر راه حل دو دولت به قضیه نگاه می کنند نیز این تصمیم را نادرست خواندند.

«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا و عضو شورای روابط خارجی این کشور در خصوص دلایل تصمیم ترامپ در انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس به خبرنگار مهر گفت: بیانیه ترامپ در مورد انتقال پایتخت اسرائیل به اورشلیم(قدس) بسیار با دقت نوشته شده است.

وی گفت: این بیانیه مانع از این نیست که اورشلیم(قدس) شرقی به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت شناخته شود. تقریبا تمامی مسائل عملی به مذاکرات آینده موکول شده است. بنابراین مهم این است که سهامداران واکنش چندانی در قبال این مسئله نداشته اند.

اسلتری در خصوص بحران یمن نیز یادآور شد: در ارتباط با یمن، من نمی دانم دقیقا موشک ها از کجا به سمت عربستان شلیک شده اند. وضعیت یمن یک فاجعه انسانی است، چیزی که من می توانم بیان کنم.

وی در ادامه گفت: همه قدرتها در منطقه باید بر مراقبت از قربانیان تمرکز کنند. من خوشحالم که رئیس جمهور ترامپ از سعودی ها و دیگران خواسته است در تحویل کمک های بشردوستانه به مردم یمن همکاری کنند. من امیدوارم وی خواستار ایجاد آتش بس به منظور تحویل آسانتر کمک های بشردوستانه به مردم یمن شود.

نماینده سابق کنگره آمریکا در خصوص تصمیم دولت ترامپ درباره برجام نیز گفت: من در کنگره به وجود حسی قوی مبنی بر اینکه برجام باید رعایت شود تا زمانی که ایران به آن پایبند است، پی بردم. کنگره جهت تحمیل مجدد تحریم ها علیه ایران تحریک نشده است. این مهم است.

وی افزود: من امیدوارم ایران و امریکا به سمت مذاکرات جهت بررسی و شناسایی مسائل باقی مانده در منطقه از جمله آینده سوریه، یمن، عراق، حزب الله و حماس حرکت کنند. 

اسلتری در خصوص افزایش نیروهای نظامی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور بر اساس دکترین جدید امنیتی دولت ترامپ نیز گفت: من باور دارم که دولت ترامپ به تقویت نیروی نظامی امریکا متعهد شده است. اما وی نهایتا باید در استفاده از نیروهای نظامی جز برای دفاع از منافع حیاتی امریکا محتاط و هوشیار باشد.

وی در ادامه افزود: من فرصت نداشتم سخنرانی رئیس جمهور در مورد دیپلماسی دفاعی دولتمردان خود را بررسی کنم . علی رغم لفاظی های ترامپ در این سخنرانی من فکر نمی کنم تغییری مهم ایجاد شود. دوستان و دشمنان به طور مشابه واکنش نشان نمی دهند. اکنون باید محتاط و هوشیار بود و زمینه های منافع متقابل را دنبال کرد، هر چند دیدگاه طولانی مدت را می طلبد.

وی در خصوص روابط ایران و آمریکا در دوره ترامپ نیز گفت: من امیدوارم که روابط ایران و امریکا علی رغم مخالفت های عربستان سعودی و برخی دیگر از محافل در امریکا و اسرائیل بهبود یابد. اکنون بهترین زمان است که دوطرف باید به دنبال زمینه های مشترک همکاری باشند، جایی که منافع آنها با یکدیگر گره خورده از جمله جنگ با داعش.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.