مجید نبی بیدهندی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: زلزله شب گذشته در حدود ۴ کیلومتری ملارد و در مرز استان‌های تهران و البرز رخ داده است، بزرگی این زمین‌ لرزه ۴.۲ و عمق آن ۱۶ کیلومتر محاسبه شده است.

وی ادامه داد: این زمین لرزه در انتهای گسل اشتهارد اتفاق افتاده است که ارتباطی با گسل شمال تهران ندارد.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خصوص اینکه آیا زلزله شب گذشته باعث فعال شدن گسل تهران شده است یا خیر، اظهار داشت: زلزله ملارد پس لرزه زمین لرزه ۳۰ آذرماه با بزرگی ۵.۲ بود و تاکنون تغییری در لرزه خیزی گسل‌های تهران مشاهده نشده است.

زلزله‌های زیر ۴ لیشتر قدرت زمین لرزه اصلی را کم نمی‌کند

بیدهندی در ادامه به کم شدن قدرت لرزه های اخیر در تهران اشاره و اضافه کرد: ارتباط زمین لرزه‌های اخیر با احتمال وقوع زمین لرزه بزرگتر در تهران مشخص نیست و اگر قرار باشد زمین لرزه‌ای بزرگ به وقوع بپیوندد، بعید است زمین لرزه‌هایی با بزرگی ۴ ریشتر و کمتر بتواند اثر چندانی در کاهش بزرگی زمین لرزه اصلی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آیا این زمین لرزها ارتباطی با هارپ دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر شواهد علمی کافی مبنی بر ارتباط پدیده هارپ و وقوع زلزله‌های بزرگ در دست نیست و نمی توان به آن اشاره کرد.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: زمین لرزه بامداد امروز تقریباً در محل وقوع زلزله ۵.۲ سی آذرماه اتفاق افتاده و پس لرزه آن محسوب می‌شود.

بیدهندی یادآور شد: همانطور که گفته شد بعد از زمین لرزه‌های اخیر در ملارد تغییر محسوسی در لرزه خیزی گسل‌های استان تهران و البرز مشاهده نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.