زیگمار گابریل در گفت وگویی با گروه رسانه ای &#۳۹;فونکه&#۳۹; که روز چهارشنبه منتشر شد ، گفت: اگر بتوانیم به توافق خوب و هوشمندانه ای برای مدیریت روابط با انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا دست یابیم ، این می تواند الگویی برای روابط با سایر کشورها از جمله ترکیه و اوکراین باشد. 

وی افزود: نمی توانم تصور کنم که ترکیه و اوکراین در چند سال آینده به عضویت اتحادیه اروپا در آیند از این رو لازم است که راه های دیگری برای همکاری نزدیک با این کشورها بررسی کنیم. 

پیش تر در ماه دسامبر ، اتحادیه اروپا و انگلستان به توافق اولیه ای در خصوص شروط خروج انگلیس دست یافتند که به آنها اجازه می دهد مذاکرات درخصوص آینده روابط را آغاز کنند. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۴ آذر(۱۵ دسامبر) با اعلام اینکه پیشرفت کافی در مرحله اول مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به دست آمده، موافقت کردند که مرحله دوم مذاکرات درباره آینده روابط با انگلستان در خارج از اتحادیه اروپا آغاز شود. مردم انگلستان در همه پرسی سال گذشته به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند و به دنبال آن نخست وزیر این کشور در ماه مارس گذشته در نامه ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تمایل کشورش به خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرد. مذاکرات برگزیت بطور رسمی در ۱۹ مارس امسال آغاز شد و دو طرف باید تا مارس ۲۰۱۹ به توافق نهایی دست یابند.

مرحله اول مذاکرات برگزیت حول حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلستان و انگلیسی‌های ساکن اروپا، مرزبندی دو ایرلند و پرداخت صورتحساب برگزیت از سوی این کشور بود و مرحله دوم مذاکرات بر آینده روابط تجاری اتحادیه اروپا و انگلستان متمرکز خواهد بود و دو طرف اکنون ۱۵ ماه فرصت دارند تا بر سر جزئیات روابط پس از خروج به توافق برسند. 

از سوی دیگر ، ترکیه از سال ۲۰۰۵ مذاکراتی را برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز کرده اما این مذاکرات به علت اختلافات دو طرف در چند سال گذشته متوقف مانده و برخی کشورها مانند آلمان و اتریش با عضویت ترکیه مخالف هستند. اما اوکراین هنوز از کشورهای نامزد عضویت به شمار نمی رود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.