سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حمید تقوی‌فر با حضور جمعی از همرزمان این فرمانده و جمعی از مجاهدین عراقی و بحرینی برگزار شد.

سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج حمید تقوی‌فر بیان کرد: امروز که در متن حوادث هستیم، عظمت آنها برایمان روشن نیست. یکی از حوادثی که نقطه عطف تاریخی بسیار بزرگی به شمار می‌آید انقلاب اسلامی است چراکه ایران را از چنگ آمریکا بیرون درآورد. همچنین انقلاب اسلامی باعث شد عراق از چنگ صدام و آمریکا خارج شود. علاوه بر این تفکر انقلاب اسلامی موجب شد که لبنان را که توسط صهیونیست‌ها اشغال شده بود، آزاد شود.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و یمن و غزه نیز مشاهده می‌شود و منبع تحولی در این کشورها و مناطق بوده است به‌گونه‌ای که ارتشی که چهارمین قدرت جهان شناخته می‌شد پنج بار شکست خورد.

سردار نقدی یادآور شد: ظرفیت عظیمی که امروز در دست ما وجود دارد باید حفظ شود چراکه جهان در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد که این تحولات ثمره اخلاص امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و افرادی همچون حاج حمید تقوی‌فر است. افتخار و عظمت انقلاب اسلامی ما در این است که حتی یکی از شعارهای آن یا آرمان‌هایش کنار گذاشته نشد بلکه تکامل یافت.

وی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است رفاقت‌هایی که با آدم‌ها در طول انقلاب شکل گرفته است موجب شود از بیان حرف حق خودداری کنیم، یادآور شد: شاهد بودیم که در فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ که بخش اعظم قوای سه‌گانه پشت سرش قرار داشتند، رهبر معظم انقلاب ایستادگی و مقاومت کرد و با شجاعت و قاطعیت از آرمان‌های انقلاب صیانت کردند. همچنین در رابطه با حضور نیروهای مستشار ایرانی در کشورهای عراق و سوریه نیز بسیاری از صاحبان تصمیم موافق نبودند اما مقام معظم رهبری آینده منطقه را به‌گونه‌ای دیگر رقم زدند. این پیروزی‌ها که اکنون شاهدش هستیم نتیجه اخلاص و شجاعت مقام معظم رهبری است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران تاکید کرد: آمریکا امروز در منطقه شکست خورده است و شاهدیم که برنامه‌هایش در منطقه آن گونه که می‌خواهد پیش نمی‌رود. ما نباید حادثه‌ای که افرادی همچون حاج حمید تقوی‌فر را رقم زده است را فراموش کنیم. این مجاهد پشت‌کار، ایستادگی، خستگی‌ناپذیری در راه خدا جزو ویژگی‌های شخصیتی‌اش بود.

در ادامه این مراسم سیدعلی یاسری از فرماندهان حشدالشعبی عراق در سخنانی بیان کرد: حاج حمید تقوی‌فر در طول این سه دهه توانست فرماندهان بسیاری را آموزش، هدایت و سازماندهی کند و به برکت ایشان ملت عراق هویت دیگری یافت. یکی از فعالیت‌های او مربوط به عملیات سال ۱۹۹۶ است که توانست ریشه حزب بعث را نابود کند.

این فرمانده یادآور شد: هنگامی که داعش ایجاد شد شخصیتی مانند حاج حمید برای ملت عراق درخشید. در زمانی که عراق اشغال شد او نقش بسیاری داشت و توانست با طرح بایدن که تقسیم عراق را در دستور کار داشت مقابله کند. این شهید در تمام مناطقی که حضور داشت آنجا را آزاد کرد.

سیدعلی یاسری یادآور شد: در یکی از عملیات‌ها گلوله‌ای به چفیه‌ای که به سرش داشت اصابت و آن را سوراخ کرد. در آنجا بود که من دارم به شهادت نزدیک می‌شوم. روزی هم که قرار بود عملیات انجام شود به دلیل شرایط نامناسب جوی عملیات با تاخیر انجام شد که ایشان گفت ۲۴ ساعت در شهادت تاخیر ایجاد شد. پس از آن سجاده‌اش را فرش کرد و مشغول نماز خواندن شد.

در ادامه این مراسم راشد الراشدی از انقلابیون بحرینی در سخنانی بیان کرد: برای من افتخار است که توانستم سه جلد کتاب پیرامون زندگی سردار شهید حاج حمید تقوی‌فر به نگارش درآورم. او شخصیت دیگری داشت و هیچ‌گاه برای پست و مقام یا شهرت تلاش نکرد و به دنبال مسائل دنیوی نبود. او با وجود اینکه از شخصیت‌های تاثیرگذار بود در خط مقدم حضور می‌یافت.

وی با اشاره به گفت‌وگویی که میان همسر شهید تقوی‌فر و حاج حمید تقوی‌فر شکل گرفته بود، توضیح داد: در آخرین روزهایی که حاج حمید می‌خواست به منطقه برود همسرش از او می‌پرسد که چرا می‌خواهی به جنگ در عراق بروی. آیا ملت عراق نیرو ندارند که می‌خواهی در آنجا حضور یابی؟ حاج حمید در آن موقع برآشفته بود و گفته بود که بیش از سه دهه است که هنوز با احساساتم و اعتقاداتم آشنا نشده‌اید. مساله حضور ما در عراق فراملیتی است و برای دفاع از اسلام می‌رویم.

این انقلابی بحرینی گفت: حاج حمید در مسائل عرفانی، معنوی، جهاد و مبارزه پیشگام بود و من و سایر فرماندهان می‌توانیم او را به عنوان یک الگو برای خودمان قرار بدهیم.

در ادامه این مراسم پروین مرادی همسر سردار شهید حاج حمید تقوی‌فر با اشاره به خاطره‌ای که راشد الراشدی بیان کرد، توضیح داد: من هیچ‌گاه مخالف حضور حاج حمید در جبهه و جهاد نبوده‌ام و به عنوان همسر نگرانش بودم تنها همسران شهدا حرف من را متوجه می‌شوند.

وی یادآور شد: حاج حمید به من آموخت که مساله‌ای که در عراق به وقوع پیوسته است تنها به ایران یا ملت عراق مرتبط نمی‌شود بلکه تمام آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان درگیر آن هستند.

همسر شهید تقوی‌فر بیان کرد: من ۳۵ سال با حاج حمید زندگی کردم. او در سال‌های پایانی کتاب‌های عرفانی می‌خواند. یادم می‌آید که روزی در حال مطالعه کتابی بود که تلویزیون داشت مقام معظم رهبری را نشان می‌دهد. حضرت آقا در خاطره‌ای بیان می‌کردند که روزی در جبهه برایشان اتفاقی افتاده بود که یک راننده گمنام می‌آید و آنها را با خود می‌برد. حاج حمید در این لحظه سرش را بالا آورد و گفت آن شخص من بودم. حاج حمید در رابطه با کارهایی که انجام می‌داد، سخن نمی‌گفت.

در بخش دیگر این مراسم ساجده الجبوری از خانواده شهدای عراقی در سخنانی بیان کرد: من از خانواده شهید تقوی‌فر تشکر می‌کنم چراکه حاج حمید تقوی‌فر که در راه دفاع از اسلام و مقابله با داعش به مقام شهادت رسیده است.

وی ادامه داد: تواضع، اخلاص و شجاعت در راه دفاع از مقدسات از ویژگی‌های حاج حمید تقوی‌فر بود. یاد حاج حمید تقوی‌فر مانند تندیسی در قلب‌های ما وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم از تابلو نقاشی حاج حمید تقوی‌فر و تندیس این فرمانده رونمایی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.