در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور جمع کثیری از طلاب، علما، دوستداران و خانواده آن عالم ربانی، همایشی با عنوان بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی  آیت الله هاشمی رفسنجانی، در تالار همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم علمای سرشناسی مانند حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی،آیت الله غرویان، آیت الله غروی، حجت الاسلام قدرت الله علیخانی، حجت الاسلام سعید صانعی فرزند ارشد آیت الله صانعی، محمد هاشمی رفسنجانی، مهندس محسن هاشمی رفسنجانی، یاسر هاشمی، فاطمه هاشمی و برخی دیگر از خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم حضور پیدا کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی پورحسین، در این همایش گفت: شخصیت آیت الله هاشمی برای ما حوزویان از جهات مختلفی دارای اهمیت است و از این رو باید به این جهات مهم توجه کنیم. آیت الله هاشمی رفسنجانی از این جهت که ملبس به لباس روحانیت بوده و بهترین زمان عمر خود را در محضر اساتید برجسته حوزه از جمله آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی محقق داماد و ... گذراند، می توان گفت شخصیت شان در حوزه شکل گرفت، و از این رو شخصیت ایشان و شناخت آن برای ما حوزویان بسیار مهم است.

دبیر همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: وجه دیگر اهمیت بالای شناخت شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ما حوزویان این است که روحانیت یک نظام اسلامی بنام نظام جمهوری اسلامی تشکیل داد و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از همان ابتدای تحقق این انقلاب، بعنوان یکی از ارکان نظام و به عنوان مدیری موفق و نمونه، نه فقط در ایران، که در سطح جهان نمود و ظهور و بروز پیدا کرده و این افتخار حوزه و روحانیت است که توانسته چنین شخصیت هایی را به دنیای اسلام و سیاست عرضه کند.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی هیچ گاه از مدار اخلاق خارج نشد افزود: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و برخی دیگر از شخصیت هایی که در نظام بودند، اخلاق و سیاست را با هم جمع کرده و اخلاق سیاسی را به بهترین شکل عرضه کردند؛ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، نمود عینی اخلاق سیاسی بود که باید به عنوان الگو مطرح کرد؛ چه آن که با تمام ناملایماتی که برای ایشان ایجاد شد، حاضر نشد از مدار اخلاقی خارج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.