اکبر کمیجانی در ستاد راهبرد و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد اظهار داشت: جهت‌گیری بانک مرکزی در ابتدای دولت یازدهم به سمت حمایت از تولید و اشتغال رفته است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور در ابتدای دولت یازدهم با محدودیت‌هایی که داشتیم بسیار سخت بود، ادامه داد: به لحاظ اقتصادی کاملا رکود داشتیم و رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ و ۹۲ کاملا منفی بود.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه رویکرد دولت و جهت‌گیری کلی بانک مرکزی موجب شد تا تغییراتی را در سال ۹۳ اندک اندک مشاهده کنیم، افزود: سهم سرمایه در گردش در اقتصاد کشور در سال ۹۱ حدود ۴۶ درصد بود که با جهت‌گیری بانک مرکزی و هماهنگی با بانک‌های کشور و با هدف حمایت از تولید و اشتغال، این سهم رفته رفته افزایش یافت.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های خالی اشتغال و حفظ اشتغال موجود در سطح کشور اضافه کرد: باید با استفاده از سرمایه های راکد بتوان به سمت سرمایه گذاری و پرداخت به تولید گام برداشت.

کمیجانی با بیان اینکه نتیجه اقدامات و تلاش‌های انجام شده نشان می دهد که آمار ۴۶ درصد در سال ۹۱ به ۶۴ یا ۶۵ درصد رسیده عنوان کرد: در شش‌ ماهه اول سال جاری هم این آمار صدق می‌کند و حداقل این رویکرد بانک مرکزی در حمایت از تولید و سرمایه گذاری اثرگذار بوده است.

وی بیان داشت: بخش صنعت که در رشد منفی در دوسال نخست دهه ۹۰ بوده است در حال حاضر از رشد منفی خارج شده است و بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بخش صنعت و معدن کاملا رشد مثبت داشته است به ویژه در بخش ساخت و ساز که از کسادترین بخش‌ها در فعالیت های اقتصادی بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه فعالیت در بخش ساختمانی در نخستین فصل سال جاری منفی بود، اضافه کرد: سرمایه گذاری در بخش‌ هایی مثل ساختمان که آمار آن‌ ها منفی بود باعث شد تا خرید و فروش ساختمان در تابستان که روند کندی را در فصل تابستان در کشور به خود گرفته بود به شرایط خوب و روند پرسرعت تری برگردد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش ساختمان با رشد مثبت همراه شده است عنوان کرد: در سال جاری خرید و فروش ملک و ساختمان در سطح کشور با شتاب همراه شده و ارزش افزوده این بخش در نیمه دوم سال جاری رشد مثبت را تجربه می‌کند.

کمیجانی با بیان اینکه حمایت های بانک مرکزی و بانک های دیگر تنها به پرداخت تسهیلات منجر نشده و به صورت مختلف ادامه دارد اظهار داشت: با اتصالات و ارتباطاتی که بخش صنعت با ساختمان دارند امیدواریم که فعالیت های تحت تاثیر این بخش روند مثبت و پرشتابی را به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه بانک ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی که داشتیم عمدتا با کمبود نقدینگی مواجه شدند افزود: کل تسهیلات سال گذشته بانک‌ها ۵۴۸ هزار میلیارد بوده اما با هدف گذاری که برای اشتغال و تولید تعیین شده است این آمار طبق ارزیابی‌ها، امسال به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که ۵۰ هزار میلیارد آن برای رونق تولید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.