فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود گفت: ایشان سوم شهریور ۱۳۱۳ به دنیا آمدن و تا ۱۴ سالگی در روستای بهرمان بودند و وسوسه‌ی علم و دین باعث هجرتشان به قم شد و در منزل اخوان مرعشی سکنا گزیدند و این منزل کنار منزل امام بود. پدر و مادرشان به این امید ایشان را به قم آوردند که چون کم سن هستند بر می‌گردند اما وقتی آنها از سفر کربلا به قم آمدند دیدند که اینگونه نیست.

وی افزود: تجربه تبلیغ هم برای آقای هاشمی مفید بود. از اوقاتشان که هم برای درس استفاده می‌کردند گاهی هم مجبور به فرار از دست ماموران بودند و حاصل این فرارها ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین بود. خوشبختانه توانستند در کنار امام قرار بگیرند و در کنار شهید بهشتی و باهنر و رجایی بودند. در این مسیر زحمات زیادی کشیدند و بیش از ۷ بار که در مجموع ۵ سال بود در زندان بودند.

محسن هاشمی با اشاره به اسنادی که از ساواک به جا مانده است گفت: ایشان در مقدمه‌ی یکی از کتاب‌هایی که برای ایشان نوشته شده به شبهه ی شرور اشاره می‌کنند و می‌گویند حضرت مولا به فرزندان خویش می‌گویند نازیبایی را با نادانی خود توجیه کن و مطمئن باش اگر دانش کافی به دست بیاوری همه چیز زیبا خواهد بود. و اشاره می‌کند که اسناد ساواک چقدر نامناسب بود و بعد از نوشتن تاریخ انقلاب دیدیم فقط این اسناد به دردمان می‌خورد.

وی ادامه داد: آخرین برگ این کتاب مربوط به سال ۵۷ است گزارشی است که منشا آن زندان اوین است که در آن می‌گوید هاشمی موضع ضد کمونیستی دارد و با مجاهدین مخالفت می‌کند و نوشته‌ای را به نام فلسفه تاریخ نوشته و از طریق آقای مهدوی کنی که مورد عفو قرار گرفته برای آقای پیمان فرستاده شده است.

این خواسته خداوند است که این سندهای تاریخی برای ما مانده است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به سالهای جنگ گفت: در اوج فرماندهی جنگ ایشان به آینده می اندیشند و دانشگاه آزاد را در سال ۶۱ در نمازجمعه مطرح می‌کنند. مساله دانشگاه آزاد را هم مانند بنیاد فرهنگی رفاه تا اواخر عمر دنبال کردند و تا آخر عمر نسبت به آن حساس بودند. در خطبه نماز جمعه در اوج جنگ درباره ی مترو مطرح می‌کند که الان اگر مترو نبود آیا می شد در تهران زندگی کرد؟

فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد نحوه زندگی پدر خود گفت: در ایشان هیجان‌های مثبت زیادی را می‌بینیم که اشتیاق به کار فراوان دارد و با معنا و هدف پیش می رود که امروز همه همفکرانشان به آن اشاره کردند. بنده از نوجوانی در کنارشان بودم. در مقام یک پدر به همه پرسش‌های اعتقادی ما پاسخ می‌داند و پاسخ‌های ایشان قانع کننده بود و ایشان به عنوان یک الگو برای همه‌ی ما مطرح بودند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم مهربانی و عطوفت و خانواده دوستی و حفظ اسرار دیگران بود. تدین بدون تعصب در زندگی‌شان جاری بود.

محسن هاشمی خودداری آیت الله هاشمی رفسنجانی از عصبانی شدن را یکی از ویژگی های ایشان برشمرد و گفت: پشتکار و تلف نکردن وقت، خودداری از عصبانیت و تندی، عقلانیت، خیرخواهی برای دیگران و عشق به مردم و آینده ایران و پرهیز از ریا موجب تاثیر گذاری ایشان شده بود.

وی با برشمردن خوصیات آیت الله هاشمی در عرصه سیاست نیز گفت: در بعد سیاسی در حین هوش هیجانی توانایی کنترل احساسات دارند زمانی که مهدی به زندان می‌رود برای او دعا می‌خواند. ایشان قدرت همدلی بالایی داشتند. همیشه به دنبال حل مشکل بود. قدرت گذشت بالایی داشت. در مسائل سیاسی اخیر هم دیدیم که از خیلی از مسائل گذشت کرد تا انقلاب محفوظ بماندو

هم معتمد بود و هم اعتماد می‌کرد. صداقت اجتماعی داشت و سعه صدر و محل رجوع واقع شدن برای اختلافات بود و ایشان توانست تا حدودی اختلافات ایران و عربستان را حل کند. اختلافات نیروهای خودی در زمان جنگ را هم حل می کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.