درست یک هفته پس از همایش ملی حقوق شهروندی که با حضور مسئولان سیاسی و مدیران ارشد کشور برگزار شده بود، اولین کنگره علمی حقوق شهروندی امروز در سازمان ملی اسناد کشور برگزار شد.

در این همایش، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی، اعلام کرد طبق مصوبه شورای عالی اداری، آموزش حقوق شهروندی در ادارات دولتی و سازمانهای عمومی اجباری شده است.

مولاوردی در سخنرانی خود گفت: تصمیم بر این گرفته شد که ۱۰ ساعت آموزش حقوق شهروندی به کلیه کارمندان ادارات داده شود و ۸ ساعت هم به عنوان آموزش تکمیلی حقوق شهروندی به کارمندان در نظر گرفته شده است.

در این همایش، ۳۵۰ نفر از محققان، پژوهشگران و استادان دانشگاه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری حضور داشتند و مسئولان وزارتخانه های مختلفی مانند علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه ها به بیان دیدگاه ها، عملکرد و دستاوردهای خود در زمینه حمایت و توسعه از حقوق شهروندی پرداختند.

همچنین در این کنگره ۸۵۰ مقاله علمی از سوی پژوهشگران حقوق شهروندی سراسر کشور مورد داوری قرار گرفت و ۳۵۰ مقاله به عنوان مقالات برتر به صورت پوستر ارائه شده و در کتاب چکیده مقالات این کنگره منتشر شد.

مربیان حقوق شهروندی، آموزش می دهند

 

بخش دیگری از این کنگره به برگزاری آزمون مربیان حقوق شهروندی اختصاص داشت. بیش از ۱۵۰ پژوهشگر حقوق شهروندی و حقوقدان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه سال جاری در اولین کارگاه آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی حضور داشتند که امروز در کنگره علمی حقوق شهروندی، آزمون پایان دوره خود را گذراندند.

مونس کشاورز، دبیر اجرایی این کنگره درباره برگزاری آزمون مربیان حقوق شهروندی به خبرآنلاین گفت: در این آزمون حدود ۱۲۰ نفر از مربیانی که در دوره تابستان حضور داشتند، شرکت کردند و پس از تصحیح اوراق آزمون، برای کسانی که حدنصاب علمی لازم را کسب کرده اند، گواهی مربی‌گری حقوق شهروندی ارائه می شود و مربیان می توانند از مزایای این گواهی از جمله تدریس و آموزش حقوق شهروندی در سراسر کشور بهره مند شوند.

گفتنی است در پنل ها جانبی این کنگره، دستگاه های مختلف مانند وزاارتباطات و فناوری اطلاعات، دستاوردهای خود را مورد اجرای منشور حقوق شهروندی از جمله دسترسی شهروندان به دولت الکترونیک ارائه کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.