به گزارش روسیا الیوم، هانی رسلان، معاون رئیس پژوهشکده امور سیاسی الأهرام گفت،تصمیم سودان سوال‌هایی را برمی‌انگیزد و ایجاب می‌کند که مصر نسبت به این حضور ناگهانی ترکیه در ساحل دریای سرخ آماده باشد.

رسلان افزود، اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه ضمیمه‌ای برای توافق منعقد شده میان وی و همتای سودانی‌اش وجود دارد، حکایت از احتمال انعقاد توافق نظامی امنیتی میان دو کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد، اینکه روسای ستاد مشترک قطر، ترکیه و سودان نشست سه جانبه‌ای را طی هفته گذشته برگزار کردند، اشاره به این دارد که پیش بینی می‌شود مکانیزم‌های امنیتی و نظامی در این جزیره به کار گرفته شود.

از سوی دیگر، سعد الزنط، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک گفت، توجیه مطرح شده برای دادن بندر و جزیره سواکن به دولت ترکیه جهت حفظ آثار باستانی عثمانی، ادعایی بیش نیست و هدف دو طرف ایجاد یک پایگاه نظامی برای ترکیه در سودان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی در منطقه و با در نظر داشتن روابط منفی میان مصر و ترکیه از یک سو و مصر و سودان از سوی دیگر کاملاً مشخص است که این توافق در راستای إعمال فشار بر مصر است.

الزنط تاکید کرد، مصر باید برای رویارویی با تهدیدی که در حال رخ دادن است، دست به کار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.