بی‌نظیر بوتو  زن سیاستمدار پاکستانی که طی دو دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان از حزب مردم بود.

وی نخستین زن مسلمان در تاریخ جهان اسلام بود که به مقام نخست‌وزیری در یک کشور اسلامی رسید، مادر &#۳۹;بی نظیر بوتو&#۳۹; نصرت بوتو (نصرت اصفهانی)، از شیعیان ایران بود.

در خصوص نحوه ترور بی نظیر پاکستان گفته می شود که با پایان سخنرانی این سیاستمدار در محل همایش، وی همراه با اطرافیان و محافظان خود سوار بر خودرویی قصد ترک کردن باغ ملی لیاقت محل برگزاری همایش را داشت، یک بمبگذار انتحاری، ابتدا چندین گلوله به سمت ماشین حامل بوتو شلیک کرد که گلوله‌ها به گردن و سینه وی برخورد کردند و سپس فرد مذکور بلافاصله بمبی را منفجر کرد که موجب کشته شدن آنی خود و تعداد دیگری از حاضران شد.

مطابق گزارش‌ها حداقل ۲۱ یا ۲۲ نفر دیگر به جز خانم بوتو در این انفجار جان باختند.

در پی ترور وی دولت پاکستان طالبان و القاعده را مسئول این عملیات دانست و اعلام شد فردی به نام &#۳۹;کرامت الله بلال&#۳۹; از اعضای القاعده این ترور را انجام داده است اما القاعده اعلام کرد در ترور بوتو نقشی نداشته است.

همزمان با برگزاری دهمین سالروز ترور نخست وزیر پیشین پاکستان، بلاول بوتو زرداری&#۳۹; رهبر جوان حزب مردم پاکستان و فرزند خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید این کشور پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان را به دست داشتن در ماجرای ترور مادرش متهم کرد.

بلاول بوتو زرداری فرزند بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید و آصف علی زرداری رئیس جمهوری سابق پاکستان روز پنجشنبه در گفت وگو با یک رسانه غربی گفت: پرویز مشرف را قاتل مادر خود می داند.

بلاول همچنین روز گذشته (چهارشنبه) طی سخنرانی در گردهمایی هواداران حزب مردم در شهر گرهی خدابخش ایالت سند که به یادبود دهمین سالگرد ترور نخست وزیر فقید پاکستان برگزار شده بود ضمن سر دادن شعار &#۳۹;قاتل، قاتل، مشرف قاتل&#۳۹; اظهار داشت: پرویز مشرف در آن روز دستور حذف حصر امنیتی مادرم را صادر کرد که هدف آن آسان شدن اقدام مهاجم انتحاری و دیگر عناصر تروریست بود.

وی گفت: ما جزئیات یا مدرکی از این موضوع که پرویز مشرف با چه شخص یا گروهی تماس داشته که مقدمات ترور بی نظیر بوتو را فراهم کند، نداریم و به همین دلیل نمی خواهیم علیه فرد، مسئول یا نهادی اتهام وارد کنیم.

سخنان بلاول بوتو زرداری درخصوص دست داشتن پرویز مشرف در ماجرای ترور مادرش در حالی عنوان می شود که مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان نیز مدعی شد که احتمالا برخی از عناصر سرکش نظامی در ترور نخست وزیر فقید این کشور دست داشته اند.

البته پرویز مشرف رئیس جمهوری پیشین پاکستان نیز در سخنانی با رد اتهاماتی که از سوی «بلاول بوتو» به او وارد شده بود آن را تلاشی برای فرار از واقعیت دانست.

مشرف تصریح کرد: نواز شریف و بلاول بوتو دست‌به‌دست هم می‌خواهند به ارتش پاکستان فشار وارد کنند و از این رو بازهم داستان ترور بی‌نظیر بوتو را مطرح می‌کنند.

وی گفت: چه کسی از بی‌نظیر بوتو خواسته بود که سرش را از ماشین خارج کند؟ چه کسی شاهد ماجرا را به قتل رساند تمام اینها نشان می‌دهد که زرداری در این ترور دست داشته است.

فرمانده سابق ارتش پاکستان اضافه کرد: حزب مردم بدون اینکه دلیلی ارائه کند صرفا دیگران را متهم می‌کند ولی اگر بخواهیم به صورت واقعی دادگاهی تشکیل دهیم در پرونده قتل بی‌نظیر بوتو خود آنها بیش از دیگران متهم خواهند شد.

وی تاکید کرد: دولت من به‌صورت کامل موارد امنیتی را در خصوص بی‌نظیر بوتو رعایت کرده بود ولی این اعضای حزب مردم بودند که پس از ترور او متواری شدند.

به گزارش ایرنا ژنرال پرویز مشرف با اینکه ۹ سال قبل از سمت ریاست جمهوری پاکستان کنارگیری کرد اما این روزها بیش از هر زمان دیگری، مصمم به بازگشت به صحنه سیاست است.

مشرف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی &#۳۹;اسکای نیوز&#۳۹; آمریکا گفت: در زمان کنونی وضعیت برای بازگشتم به صحنه سیاست بسیار امیدوار کننده تر از هر زمان دیگری است زیرا پیش این به من لقب برچسب دیکتاتور زده بودند، اما در حال حاضر چنین نیست.

سخنان اخیر مشرف، نشان دهنده عزم وی برای بازگشت به صحنه سیاسی پاکستان است.

مشرف قبلا با اقداماتش ثابت کرده که در میان تمدن جدید و طالبان قرار گرفته است.

وی چندی پیش یک ائتلاف سیاسی با حضور ۲۳ حزب کوچک و بزرگ تشکیل داده و مصمم است با تشکیل این ائتلاف در انتخابات پیش رو شرکت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.