روزنامه حریت نوشت، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: زمانی که آمریکا روند صدور ویزا در ترکیه را به تعلیق درآورد، ما نیز در اقدامی متقابل این روند را متوقف کردیم. آمریکایی‌ها خواستار عادی سازی روابط شدند، ما نیز اعلام کردیم که چنین تمایلی داریم. در همین راستا کمیسیونی با حضور گروه‌هایی از هر دو طرف در این باره گفت‌وگو کردند. دیدارها انجام شده و این تصمیم اتخاذ شد.

پس از ماهها تنش، ترکیه و آمریکا روز پنجشنبه ارائه کامل خدمات ویزا به یکدیگر را از سر گرفتند. سفارت آمریکا اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد، این کشور پس از اینکه ترکیه تضمین‌های سطح بالایی را درباره یکی از کارکنان بازداشت شده کنسولگری آمریکا در استانبول، ارائه کرده است، تمام خدمات ویزا را از سر گرفته است.

چاووش‌اوغلو در این رابطه گفت: آمریکا در این باره اطلاعات غلطی به افکار عمومی دو کشور می‌دهد. یک کشور حقوقی از چه کانالی می‌تواند تضمین ارائه کند؟ ما در جلسات کمیسیون این مسئله را آشکارا بیان کردیم و از آن‌ها پرسیدیم آیا شما نیز می‌توانید به ما تضمین بدهید؟ پاسخشان منفی بود. با توجه به این مسئله ما چگونه می‌توانیم به شما تضمین ارائه کنیم؟

وی اضافه کرد: نمی‌توان در روند قضائی و حقوقی دخالت کرد. گروه‌های کاری میان دو کشور در حال مذاکره هستند.

چندی قبل در پی بازداشت یکی از کارکنان محلی کنسولگری آمریکا در استانبول توسط نیروهای امنیتی ترکیه، این کشور ارائه خدمات ویزا را به شهروندان ترکیه‌ای را متوقف کرد. در واکنش به این اقدام آنکارا نیز اقدام متقابل انجام داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: وضعیت امنیتی به طور کافی برای اجازه در مورد صدور خدمات ویزا در ترکیه ارتقاء یافته است. با این حال هنوز نگرانی‌های جدی باقی مانده است.

در مقابل سفارت ترکیه در واشنگتن نیز اعلام کرد که این کشور محدودیت‌های صدور ویزا برای شهروندان آمریکایی را لغو کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.