«حکمتی وجود دارد که این حکمت هم بزودی مشخص می‌شود.» این پاسخی است که محسنی اژه ای به عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در خصوص نوع برخورد با احمدی نژاد توسط این قوه، بیان می شود. این روزها «حکمت» به کلیدواژه ای تبدیل شده که از سوی مقامات قوه قضائیه به عنوان دلیلی برای عدم برخورد قاطع با رفتارهای پرحاشیه و بعضاً ساختارشکنانه رئیس جمهور سابق، تا به این لحظه به کار برده می شود. حکمتی که بسیاری به آن قائل نیستند و معتقدند همه بایستی در مقابل قانون برابر باشند و جایی که مستندات قانونی وجود دارد و فردی متهم است، بایستی دادگاه صالحه رسیدگی و در نهایت بر پایه عدالت، پرونده را به سرانجام برساند.

 

غرویان: احمدی نژاد به دنبال ایجاد ناآرامی در کشور است

 

در همین راستا حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان به خبرنگار نامه نیوز، گفت: اصطلاح «حکمت» در کنار کلمه «علت» معمولاً در فقه به کار برده می شود. گاهی می گویند علت این حکم شرعی چیست و گاهی می گویند حکمت این حکم شرعی چیست. برداشت من از «حکمت» در این موضوع این است که حکمت یک حکم ثانویه است در اینجا یعنی یک حکم حکومتی است. «حکمت» البته از منظر مفهوم فلسفی و فقهی با حکومت هم در ارتباط است. به نظرم حکمت در اینجا، حفظ آرامش جامعه است. آقای احمدی نژاد با رفتارها و اقداماتش می خواهد ظاهراً یک ناآرامی و موجی ایجاد کند تا بر آن سوار شود و به اهداف و آرمان های خودش برسد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: به نظرم حکمت آقایان این باشد که می خواهند آرامش جامعه به هم نریزد. البته این موضوع ظریفی است؛ چرا که حکمت بایستی با عدالت هم بسازد. به گونه ای باشد که مردم برداشتی مبنی بر «بی عدالتی» نداشته باشند. درست است حکمت در کار است، اما طوری بایستی عمل شود که مردم احساس کنند عدالت هم همین است. در اینجا محل سوال این است که برخی می گویند اگر افراد دیگر از سایر جناح های سیاسی مرتکب چنین اعمالی می شدند، شاید اینگونه برخورد نمی کردند اما الآن رفتار با ایشان [احمدی نژاد] همراه با مماشات است. به نظرم تشخیص این موضوع با مجمع تشخیص مصلحت نظام باید باشد؛ باید ببیند آیا این حکمت مصلحت هم هست؟ آیا این مصلحت و حکمت با عدالت سازگار است یا خیر؟ که تمامی اینها بازمی گردد به نظرات بزرگان.

 

غرویان در پاسخ به این پرسش که رفتار توأم با حکمت نظام تا کجا در مقابل احمدی نژاد ادامه خواهد داشت، گفت: توقع مردم این است که  عدالت اجرا شود و حکمت یا مصلحت هم زیر مجموعه عدالت تفسیر شود اگر مصلحت با عدالت جور نشد، پس مصلحت، مصلحت نیست، اگر حکمت با عدالت ناسازگار بود، دیگر حکمت نیست. من معتقدم اگر مدتی بگذرد و آقای احمدی نژاد بخواهد همین روش را ادامه بدهد، برخوردهای سلبی و حذفی با ایشان انجام خواهد گرفت. مثلاً لغو عضویت ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند یکی از این برخوردها باشد.

 

پورمختار: احمدی نژاد اگر مدرکی درباره قوه قضاییه دارد آن را به رهبری ارائه کند

 

محمد علی پورمختار،نماینده اصولگرایی مجلس شورای اسلامی هم در مورد اختلافات احمدی نژاد و قوه قضاییه و برخی پیشنهادات مبنی بر  تعیین حکم و داور برای حل این اختلافات به خبرنگار نامه نیوز گفت: بالاخره اقای احمدی نژاد نقدهایی نسبت به قوه قضاییه دارد و می گوید در این زمینه مدرک دارم و ادعای را نیز مطرح می کند. راه حل این موضوع است که اگر اقای احمدی نژاد نسبت به قوه قضاییه و رئیس قوه قضاییه انتقاداتی دارد این مطالب را به مقام معظم رهبری منعکس کند. 

 

وی در پاسخ به این سوال که ایا منظورتان انتقال اختلافاتش به رهبری است اظهار داشت :منظورم اختلافات نیست بلکه حرفهای است که وی نسبت به عملکرد قوه قضاییه دارد چراکه اختلافات ممکن است اختلاف سیاسی یا سلیقه و رفتاری باشد. البته وی می تواند این مطالب را به بازرسی رهبری نیز انتقال دهد چراکه دفتر رهبری معاونت امور ویژه دارد و به این قبیل امور می پردازد.  در واقع اقای احمدی نژاد به جای اینکه در تریبون های عمومی مطالبی را مطرح کند که موجب تشویش اذهان عمومی شود این مطالب را به دفتر رهبری منعکس کند. 

 

وی خاطر نشان کرد: بالاخره آقای احمدی نژاد مدعی است که حرفهایی دارد و اشکالی هم ندارد که وی حرفهایش را منعکس کند ،حتی وی می تواند مطالبش را به کمیسیون اصل نود دهد و بگوید از فلان قاضی و فلان فرد شکایت دارم و کمیسیون وظیفه اش طبق قانون اساسی این است به این شکایت رسیدگی کند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.