اکسپرس گزارش داد، همزمان با تشدید اختلافات درخصوص استقلال منطقه کاتالونیا، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در کنفرانسی خبری در مادرید این ایده را که منطقه ثروتمند کاتالونیا ممکن است از خارج از کشور اداره شود، رد کرد.

وی گفت: زمانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنید کاملا بی‌معنی است تظاهر کنید که رهبر منطقه‌ای هستید و از آن بی‌معناتر این است که تظاهر کنید از خارج از کشور این منطقه را اداره و رهبری می‌کنید.

راخوی با هدف پایان دادن به بدترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان درگذشت فرانچسکو فرانکو،‌ دیکتاتور اسپانیا در سال ۱۹۷۵ خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در کاتالونیا شد و در حالی که برخی کارشناسان معتقدند تشکیل دولت جدید کاتالونیا ممکن است چندین ماه به طول انجامد، راخوی تاکید کرد که پارلمان جدید کاتالونیا باید نخستین جلسه خود را در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی (۲۷ دی) برگزار کند.

وی افزود: امیدوارم هرچه سریع‌تر دولتی در کاتالونیا داشته باشیم که برای مذاکره آماده باشد و به نفع تمامی مردم کاتالونیا نه تنها نیمی از آنها اقداماتی انجام دهد.

نخست وزیر اسپانیا بار دیگر تاکید کرد که رای‌گیری برای انتخاب رهبر جدید کاتالونیا باید ظرف ۱۰ روز از زمان تشکیل نخستین جلسه پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا صورت گیرد.

احزاب جدایی طلب کاتالونیا هفته گذشته در انتخابات زودهنگام این منطقه پیروز شدند اما هنوز مشخص نیست که آیا احزاب حامی استقلال قادر به تشکیل دولت هستند یا خیر.

در همین حال کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا پس از فرار از اسپانیا همچنان در بروکسل پایتخت بلژیک در تبعید خودخوانده به سر می‌برد.

وی برای اجتناب از بازداشت شدن به خاطر اتهامات شورش، فتنه و سوءاستفاده از بودجه دولتی تصمیم به فرار از کاتالونیا گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.