گاردین گزارش داد، به لطف اقتصاد جهانی نیرومند، لایحه کاهش مالیاتی دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا و رویکرد تدریجی بانک های مرکزی جهان در کاهش حمایت های مالی، بازارهای جهانی سال ۲۰۱۷ را با رکوردشکنی پشت سر گذاشتند و ۹ تریلیون دلار (۶.۷ تریلیون پوند) به ارزش آنها افزوده شد.

شاخص "فوتسی ۱۰۰" در بازار لندن به قله جدیدی رسید. این شاخص که پیشتر با رسیدن به قله ۷۶۹۷.۶۲ واحدی بهترین عملکرد تاریخ خود را به ثبت رسانده بود، در پایان سال در سطح  ۷۶۸۷.۷۷ واحد بسته شد.

شاخص "فوتسی ۱۰۰" که بزرگترین شاخص انگلیس به شمار می رود، با افزایش اخیر قیمت سهام های معدنی در مقابل دلار ضعیف تر و افزایش خوشبینی ها نسبت به اقتصاد چین، در نهایت سال ۲۰۱۷ را با ۷.۶ درصد افزایش به پایان رساند.

از نظر جهانی، شاخص "ام. اس. سی. آی" همه کشورهای جهان ۲۲ درصد معادل ۹ تریلیون دلار افزایش یافت تا با رسیدن به سطح ۵۱۴.۵۳ واحدی، در بالاترین حد تاریخ خود قرار گیرد و حتی جذابیت های رقیب بازارهای سهام یعنی بیت کوین با افزایش ۱۴ برابری  قیمت ان طی یک سال، نگرانی ها از جنگ با کره شمالی وتحولات سیاسی اروپا نظیر تحرکات جدایی طلبان منطقه کاتالونیای اسپانیا و انتخابات بی نتیجه آلمان، نتوانستند جشن بازارهای سهام را خراب کنند.

کریگ جیمز، کارشناس اقتصادی ارشد مدیریت صندوق "کام سک"- بزرگ ترین کارگزار سهام استرالیا میگوید که از ۷۳ بازار بورسی که او در سطح جهان دنبال کرده است، به جز ۹ بورس، همگی در سال مالی ۲۰۱۷ رکورد بیشترین افزایش ارزش بر حسب واحدهای پولی آن کشور را به ثبت رسانده اند.

وی با اشاره به افزایش تدریجی هزینه استقراض توسط بانک های مرکزی انگلیس و آمریکا افزود: نکته کلیدی برای سال ۲۰۱۸  این خواهد بود که آیا بانک های مرکزی رویکرد ملایم را به منظور تعدیل حمایت های مالی خود پیش خواهند گرفت یا خیر؟ نرخ های بهره پایین و تعدیل برنامه‌های محرک مالی که طی آن بانکهای مرکزی از موسسات مالی اوراق قرضه خریداری می کردند، حمایت بزرگی برای سرمایه گذاران و قیمتهای دارایی در سالهای اخیر بوده است.

 دستور کار سیاسی دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا عامل کلیدی برای سهامداران در سال ۲۰۱۷ بود. لایحه مالیاتی ترامپ که در نهایت در ماه دسامبر در کنگره به تصویب رسید، امیدواری ها را نسبت به اینکه شرکت ها از مزایای حاصل از این تغییرات، برای گسترش کسب و کار خود یا پرداخت سود نقدی به سهامداران بهره می گیرند افزایش داد. برخی از ادغام های اخیر نظیر ادغام ۶۶ میلیارد دلاری کمپانی "دیزنی" و " فاکس قرن بیست و یک" که رابرت مرداک مالک آن است، خرید شرکت "وست فیلد" توسط "یونی بیل- رودامکو" فرانسه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از دیگر مواردی است که باعث تقویت این حس شده است.

 برخلاف رکورد اخیر شاخص "فوتسی ۱۰۰"، افزایش ۷.۶ درصدی آن در مقایسه با افزایش ۱۹ درصدی شاخص "نیک کی ۲۲۵" ژاپن، افزایش ۳۲ درصدی "نزدک ۱۰۰"، افزایش نزدیک به ۱۳ درصدی "دکس" آلمان و نزدیک به ۲۶ درصد افزایش شاخص "داو جونز اینداستریال اوریج"، ناچیز به نظر می رسد.

دلایل رکوردشکنی بازارهای سهام

پنج دلیل رکوردشکنی بازارهای سهام در سال ۲۰۱۷ عبارتند از:

۱.افزایش سریع رشد جهانی: پس از حدود یک دهه از بحران مالی که باعث کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان شد، سال ۲۰۱۷ سالی بود که اقتصاد جهانی مجددا به روند رو به رشد برگشت. ناکامی احزاب دست راستی پوپولیست برای در اختیار گرفتن قدرت در اروپا باعث ثبات سیاسی و بهبود یورو پس از سال ها آشوب شد و چین هم به روند رو به توسعه علی رغم نگرانی ها از کاهش شدید رشد اقتصادی خود ادامه داد. طبق آمارهای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، شتاب رشد تجارت واقعی جهانی از ۲.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴.۸ درصد در سال جاری رسید و تولید ناخالص داخلی جهان با جهش نسبت به رشد ۳.۱ درصدی سال ۲۰۱۶، ۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.

۲.کاهش مالیات و سیاست های پولی: بازارهای سهام امسال هم به خاطر کاهش مالیات ها و هم به خاطر نرخ های بهره که منجر به تحریک تقاضا برای سهام ها شدند، افزایش یافتند. انتظار می رود  لایحه مالیاتی دونالد ترامپ باعث افزایش سود شرکت ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان شود و به همین دلیل عایدی سهامداران نیز افزایش یابد. در عین حال، بانک های مرکزی به تزریق نقدینگی به سیستم مالی جهانی از طریق کاهش کمی ادامه می دهند. این برنامه های خرید اوراق بدهی باعث کاهش بازده اوراق قرضه (نرخ بهره پرداختی به سهامداران) شده که متخصصان بازار را وادار ساخته است تا برای کسب سود بیشتر روی به دارایی های پرریسک تر بیاورند که غالبا سهام انتخاب آن هاست.

۳. نوسان اندک: شاخص "وی. آی. ایکس" که به عنوان شاخص هراس وال استریت شناخته می شود، امسال به کمترین میزان خود رسید و به بالا رفتن قیمت سهام کمک کرد. این شاخص، انتظارات سهامداران را از کاهش و یا افزایش در بازارهای سهام برای یک دوره زمانی سی روزه اندازه می‌گیرد.

این شاخص در ژوئیه به پایین ۹ واحد کاهش یافت. هنگامی که این شاخص به ۲۰ واحد برسد یکی از مشخصه های عادی بازارهای در حال سقوط به شمار می رود.

۴. پوند ضعیف: در انگلیس، شاخص "فوتسی ۱۰۰" به کمک شرکت هایی که عمده سودشان را با ارزهای خارجی به دست می آورند، در نتیجه رشد قوی تر جهانی و تضعیف پوند ناشی از رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، افزایش یافت. با وجود روند رو بهبود امسال، پوند انگلیس ده درصد از ارزشش را در برابر دلار از دست داد که به نفع شرکت‌هایی شد که در بازارهای خارجی کسب درآمد می کنند.

۵. آرامش روانی: حس اطمینان عمومی بین سهامداران در خصوص اقتصاد جهانی و وضعیت ژئوپلتیکی، نکته ای کلیدی بوده است. با این حال  سهام داران ممکن است مشکلات پنهان را نادیده بگیرند. آلبرتو گالو- مدیر صندوق موسسه سرمایه گذاری "آلجبریس" بر این باور است که دلایلی برای احتیاط بیشتر به دلیل افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی، سیاست های بانک مرکزی و نرخ بالاتر تورم های وجود دارد.

با وجود تداوم مذاکرات خستگی ناپذیر بریگزیت و نگرانی‌ها از برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، بازارها کمتر تحت تاثیر این عوامل قرار گرفتند. با توجه به افزایش تعداد ریسک های بر سر راه بازار برای تداوم روند صعودی، مخاطرات نوسان در بازارها می‌تواند افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.